• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Turistnäringen i Göteborg

Abstract
Bakgrund: I dagens hårdnande globala konkurrens där många arbetstillfällen inom den traditionella produktionsindustrin flyttar till låglöneländer, ser många bedömare tjänstesektorn som vår nya stora tillväxtmotor. Turistintensiva branscher som hotell och restaurang, bedöms av SCB att få en kraftig tillväxt av jobb. Utländska turister som besöker Sverige är betydelsefulla, då de enligt SCB har en generellt högre konsumtion av varor och tjänster med högt arbetsinnehåll som övernattningar och restaurangbesök. Detta skapar momsintäkter till staten förutom att de genererar jobb inom den mest sysselsättningsintensiva delen av turistindustrin. Syfte: Syftet med studien är att kartlägga hur Göteborg går tillväga och har gått tillväga för att skapa en framgångsrik och attraktiv turiststad. Problem: Hur och varför satsar Göteborg på turistnäringen? Vad lockar turisterna till Göteborg? Har infrastrukturen och stadsplaneringen anpassats till turistnäringen? Vilken betydelse har kommunikationerna till och från Göteborg för utvecklingen av turistnäringen? Vad genererar turismen i intäkter och sysselsättning för Göteborg? Avgränsningar: Då turistnäringen är ett relativt brett begrepp har författarna avgränsat sig till att undersöka de mest besökta och attraktiva turistattraktionerna i Göteborg stad och vad dessa genererar i turistekonomiskt inflöde. Metod: Uppsatsen är en beskrivande fallstudie av Göteborg som turiststad, som baseras på både primärdata och sekundärdata. Resultat och slutsatser: Göteborg satsar på turistnäringen genom samarbete mellan näringsliv och kommun. Närhetskonceptet är en betydande konkurrensfaktor. Det som lockar turister till staden är Liseberg nöjespark, Svenska Mässan, idrottsturneringar och stora musik- och sportevenemang. Vid internationell turism är kommunikationerna helt avgörande, framförallt direktflygförbindelser. Det är svårt att beräkna hur mycket intäkter turistnäringen genererar till Göteborg varje år. Den uppskattade omsättningen som kan härledas från turistnäringen i Göteborg stad är cirka 12,5 miljarder kronor. I Göteborgsregionen ger turistnäringen upphov till 18 000 – 20 000 helårsverken.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3110
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
06-07-12.pdf (1.140Mb)
Date
2007-02-21
Author
Falklind, Ewa
Gustafsson, Johan
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
06-07-12
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV