Matematiksvårigheter. Lärares identifiering av elever i år ett till fem
Abstract
Syfte: Att finna ut vilka kriterier lärare som undervisar i matematik i årskurserna ett till fem anser vara viktiga när de särskiljer elever i matematiksvårigheter. Vilka är de faktorer som påverkar att en elev hamnar i matematiksvårigheter, enligt lärarna? Studiens syfte är även att beskriva vem det är som väljer ut elever i matematiksvårigheter på skolorna.
Teori: I didaktiska teorier ingår Piaget och Vygotskij.
Metod: En enkätstudie genomfördes på fem skolor med de lärare som undervisar i matematik i år ett till fem. Svaren analyserades och bearbetades statistiskt.
Resultat: De kriterier som lärarna anser vara de viktigaste är i fallande ordning: talbegrepp, positionssystemet och talsystemets uppbyggnad, talföljd samt talrelationer. Av de faktorer som lärarna anser vara viktigast är självförtroendet den faktor som är den mest frekventa. På delad andraplats kommer sekundära svårigheter vid läs- och skrivsvårigheter, koncentrations-svårigheter och minneskapacitet. Bland de fem viktigaste faktorerna ligger även elevens in-ställning/attityd till matematik. Studien visar att det oftast är lärarna i matematik som väljer ut de elever som är i behov av särskilt stöd i matematik.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2012-11-05Author
Lundstedt Nordén, Magdalena
Keywords
matematiksvårigheter
kriterier
faktorer
Series/Report no.
Magisteruppsats
VT12-IPS-09 SLP600
Language
swe