• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematiksvårigheter. Lärares identifiering av elever i år ett till fem

Abstract
Syfte: Att finna ut vilka kriterier lärare som undervisar i matematik i årskurserna ett till fem anser vara viktiga när de särskiljer elever i matematiksvårigheter. Vilka är de faktorer som påverkar att en elev hamnar i matematiksvårigheter, enligt lärarna? Studiens syfte är även att beskriva vem det är som väljer ut elever i matematiksvårigheter på skolorna. Teori: I didaktiska teorier ingår Piaget och Vygotskij. Metod: En enkätstudie genomfördes på fem skolor med de lärare som undervisar i matematik i år ett till fem. Svaren analyserades och bearbetades statistiskt. Resultat: De kriterier som lärarna anser vara de viktigaste är i fallande ordning: talbegrepp, positionssystemet och talsystemets uppbyggnad, talföljd samt talrelationer. Av de faktorer som lärarna anser vara viktigast är självförtroendet den faktor som är den mest frekventa. På delad andraplats kommer sekundära svårigheter vid läs- och skrivsvårigheter, koncentrations-svårigheter och minneskapacitet. Bland de fem viktigaste faktorerna ligger även elevens in-ställning/attityd till matematik. Studien visar att det oftast är lärarna i matematik som väljer ut de elever som är i behov av särskilt stöd i matematik.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31365
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_31365_1.pdf (1.112Mb)
Date
2012-11-05
Author
Lundstedt Nordén, Magdalena
Keywords
matematiksvårigheter
kriterier
faktorer
Series/Report no.
Magisteruppsats
VT12-IPS-09 SLP600
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV