Show simple item record

dc.contributor.authorLundstedt Nordén, Magdalena
dc.date.accessioned2012-11-05T09:39:14Z
dc.date.available2012-11-05T09:39:14Z
dc.date.issued2012-11-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31365
dc.description.abstractSyfte: Att finna ut vilka kriterier lärare som undervisar i matematik i årskurserna ett till fem anser vara viktiga när de särskiljer elever i matematiksvårigheter. Vilka är de faktorer som påverkar att en elev hamnar i matematiksvårigheter, enligt lärarna? Studiens syfte är även att beskriva vem det är som väljer ut elever i matematiksvårigheter på skolorna. Teori: I didaktiska teorier ingår Piaget och Vygotskij. Metod: En enkätstudie genomfördes på fem skolor med de lärare som undervisar i matematik i år ett till fem. Svaren analyserades och bearbetades statistiskt. Resultat: De kriterier som lärarna anser vara de viktigaste är i fallande ordning: talbegrepp, positionssystemet och talsystemets uppbyggnad, talföljd samt talrelationer. Av de faktorer som lärarna anser vara viktigast är självförtroendet den faktor som är den mest frekventa. På delad andraplats kommer sekundära svårigheter vid läs- och skrivsvårigheter, koncentrations-svårigheter och minneskapacitet. Bland de fem viktigaste faktorerna ligger även elevens in-ställning/attityd till matematik. Studien visar att det oftast är lärarna i matematik som väljer ut de elever som är i behov av särskilt stöd i matematik.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT12-IPS-09 SLP600sv
dc.subjectmatematiksvårighetersv
dc.subjectkriteriersv
dc.subjectfaktorersv
dc.titleMatematiksvårigheter. Lärares identifiering av elever i år ett till femsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record