JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation: Recent submissions
Now showing items 201-220 of 968
-
INFLUENCERN 2.0 – FRÅN REELL TILL VIRTUELL - En kvantitativ innehållsanalys av den virtuella influencern Miquela Sousas Instagramkonto
(2019-07-01)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur den virtuella influencern Miquela Sousas persona tar form på det sociala mediet Instagram. Teori: Det teoretiska ramverket består av Goffmans dramaturgiska perspektiv samt ... -
"Jag lever i ett fängelse och fängelset är typ min kropp - En kritisk retorikanalys av hur inflytelserika svenska youtubers konstruerar sin psykiska ohälsa på Youtube
(2019-06-28)Syfte: Syftet med studien är att genom en kritisk retorikanalys undersöka hur inflytelserika svenska youtubers konstruerar sin egen psykiska ohälsa i sina videor på Youtube. Teori: Kritisk retorikanalys, ethos, pathos, ... -
”JA, VI ÄR JU HELT BESATTA I DE DÄR SIFFRORNA!” - En kvalitativ intervjustudie om hur journalister resonerar kring arbetsrutiner och nyhetsvärdering sedan införandet av betalväggar.
(2019-06-28)Syfte: Att utifrån teorier om nyhetsvärdering och journalistikens kommersialisering få en fördjupad förståelse för hur journalister arbetar med och resonerar kring nyhetsvärdering sedan införandet av betalväggar. Teori: ... -
"Wir schaffen das!" - En kvantitativ innehållsanalys om svensk nyhetsbevakning av EU:s asylpolitik
(2019-06-28)During the refugee crisis of 2015 and 2016 the European Union experienced an unparalleled amount of refugee and migrant arrivals. As member states and political parties disagreed on how to respond to the migratory pressures, ... -
UNGA MED DUBBLA INSTAGRAMKONTON - En kvalitativ studie om tonårstjejers användande av flera Instagramkonton
(2019-06-28)Syfte: Studien syftar till att skapa en djupare förståelse kring ungas användning av Instagram genom att analysera fall där de har mer än ett konto. Genom att undersöka den företeelsen ämnar jag reflektera kring hur de ser ... -
”Karaktär långt bortom sina år” - En textanalys om hur Greta Thunberg och Malala Yousafzai porträtteras i Sveriges fem största tidningar
(2019-06-27)The aim of this analysis has been to investigate how Greta Thunberg and Malala Yousafzai are portrayed in news articles in five of Sweden's largest newspapers: Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen, Göteborgs-Posten and ... -
”Den här bilden är felstavad” - En kvalitativ studie av åsikter kring amatörbilder och professionella bilder i svenska nyhetsmedier
(2019-06-27)The main purpose of this study is to examine people’s comprehension and interpretation of different kinds of pictures in Swedish news. More specific to study the possible differences that people might register between ... -
#Våldtäkt - En kvantitativ studie om Dagens Nyheters våldtäktsrapportering
(2019-06-27)This study is a continuation of a well-known study, “Riktig våldtäkt”, published by the ethnologist David Sandberg in 2003. Sandberg made a content quantitative analysis of the reporting of rape by the largest Swedish ... -
Pengar vs Jämställdhet - En kvalitativ studie om varför urvalet av livesänd sport i Sverige ser ut som den gör.
(2019-06-27)The aim of this study is to form an understanding over how media chooses what sport to broadcast and why male athletes dominate when it comes to live broadcasting of sports. This study is made with a qualitative method. ... -
Klimatvakna nyheter
(2019-06-27)Scientific evidence shows a connection between an increased frequency of intense natural disasters and man-made climate change. The purpose of this study is to see if – and to what extent – swedish press reports about ... -
I’m gonna make him a review he can’t refuse
(2019-06-27)We consider ourselves to be movie enthusiasts and both watch and read a lot of cinema. And since we share this interest in the motion pictures we spend a lot of time evaluating films we’ve seen and discussing films we’re ... -
"Här är det rätt homogent och svennigt liksom"
(2019-06-27)Aim: The aim of this thesis entails investigating how public service journalists at three distinct newsrooms view ethnic diversity and its effects on the reporting process and the audience. This was achieved by examining ... -
WE DON’T ALWAYS MARCH STRAIGHT - En kvalitativ undersökning om hbtqi-personers förtroende för den svenska Försvarsmakten
(2019-03-14)Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vad respondenterna som definierar sig inom hbtqi-begreppet anser om den svenska Försvarsmaktens pridekampanjer, samt om de upplever att kampanjerna har haft någon påverkan ... -
Memkrigen - Politiska mem som retoriskt vapen på Facebook i Sverige
(2019-02-07)Syfte: Att undersöka retoriken i politiska mem i en svensk kontext. Teori: Shifmans mem, Jenkins modes, deltagarkultur och retoriken. Metod: Retorikanalys för visuella budskap. Material: 254 mem publicerade på ... -
“Guys we dont understand, can you use English?” - En kvalitativ studie om interkulturell kommunikation i Västra Kapprovinsen, Sydafrika
(2019-02-07)Syfte: Syftet med uppsatsen är att utforska vilken betydelse kulturella och språkliga skillnader har för kommunikationen mellan sjukvårdspersonal och patienter som har hiv eller ska hiv-testas. Teori: Kodväxling, ... -
A snap or a gram? - En kvalitativ intervjustudie om gymnasietjejers uppfattning kring influencers på Instagram och Snapchat.
(2019-02-07)Syfte: Syftet med studien är att undersöka gymnasietjejers uppfattningar kring influencers på sociala medieplattformarna Instagram och Snapchat. Studien ämnar även att undersöka om uppfattningarna skiljer sig åt på Instagram ... -
Något för alla, eller allt för en? - En kvalitativ bildanalys om maktstrukturer och könsstereotyper i svensk barnunisexreklam
(2019-02-07)Syfte: Studiens syfte är att undersöka huruvida maskulinitet går att identifiera som överordnad norm inom barnunisexmode. Teori: Genusteori och semiotik Metod: Kvalitativ bildanalys Material: 12 stycken bilder ... -
Företags strategiska kommunikation etableras i dialog - En kvalitativ intervjustudie av företags strategiska kommunikation
(2019-02-07)Syfte: Det övergripande syftet med denna studien är att studera hur kommunikatörer tolkar företags strategiska kommunikation till företagens operativa kommunikations resultat. Teori: Strategisk kommunikation, varumärke, ... -
"Det här är ingen slogan" - En analys av svenska kommuners översättning av varumärke
(2019-02-07)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur de svenska kommunerna, enligt dem själva, har översatt konceptet varumärke. Teori: Översättningsteori, varumärke, reputation management, regler för översättning (Røvik), ... -
"I allmänhetens tjänst" - Men vilken tjänst vill allmänheten ha? - En kvalitiativ studie om hur unga vuxna använder P3
(2019-02-07)Syfte: Att studera unga vuxnas användning av P3 på olika plattformar och deras förväntningar på kanalen Teori: Uses & Gratification Metod: Fokusgrupper Material: Intervjuer från tre fokusgrupper om totalt 14 ...