JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation: Recent submissions
Visas titlar 221-240 av 968
-
"Nobody´s equal ´til everybody´s equal" - En kvantitativ innehålls- och trendanalys av IKEA Sveriges kundkataloger mellan 1999 och 2019, utifrån ett inkluderingsperspektiv.
(2019-02-07)Syfte: Att undersöka frekvensen av representation av identitetsgrupper i IKEAs kundkataloger utifrån ett inkluderande perspektiv. Teori: Representation, Strategisk kommunikation, Bildanalys, Normkritik Metod: Kvantitativ ... -
"Vissa är idioter, man kan inte stoppa dem" - En kvalitativ studie om unga mäns syn på näthat
(2019-02-07)Syfte: Att undersöka hur unga män förhåller sig till näthat som fenomen i sociala medier. Teori: The Online Disinhibition Effect, Genusteori, Maskulinitetsteori. Metod: Kvalitativa intervjuer i kombination med en ... -
Självförverkligande - På ett manligt sätt. En kvalitativ studie om unga mäns identitetsskapande och självpresentation på Instagram
(2019-02-07)Syfte: Att undersöka unga mäns upplevelser, uppfattningar och erfarenheter kring identitetsskapande och självpresentation på Instagram Teori: Identitetsteori, Symbolisk interaktionism, Sociala jämförelse teori Metod: ... -
“Den största boven och förgriparen i det här är TV4-ledningen” - En kvalitativ studie om TV4s kriskommunikation under Martin Timell-krisen
(2019-02-07)Syfte: Att undersöka vilka strategier TV4 använt sig av i sin kriskommunikation i samband med att en medarbetare anklagats för sexuella trakasserier. Teori: Situational Crisis Communication Theory, Retorisk Arena Metod: ... -
Med sikte på att attrahera kompetens
(2019-02-07)Syfte: Syftet med uppsatsen är att få förståelse för hur idén om att kommunicera strategiskt kring arbetsgivarvarumärket har översatts i kommunen, enligt de respondenter som intervjuats Teori: Översättningsteori Metod: ... -
På den anklagades bänk
(2019-02-07)Syfte: Studiens övergripande syfte är att utifrån ett feministiskt perspektiv undersöka Uppdrags gransknings reportage om Metoo och Fredrik Virtanen, och genom det diskutera ett fall av medierapportering i samband med Metoo ... -
FN-TWIPLOMATI - En studie om diplomatisk kommunikation på Twitter
(2018-09-14)Syfte: Studiens huvudsakliga syfte är att undersöka i vilken utsträckning medlemsländer i FN:s säkerhetsråd använder sig av mjuk och hård makt i sin kommunikation på Twitter, och om användningen skiljer sig mellan ... -
VET DU VEM EN SVENSK UTLANDSVETERAN ÄR? - ”En studie av unga svenskars bild av veteraner från internationella konflikter”
(2018-09-14)Syfte: Syftet med detta arbete är att ta reda på hur bilden av svenska veteraner ser ut hos unga i Sverige och vad det är som bidragit till att det är så den ser ut. Teori: Semiotik, uses and gratifications Metod: ... -
VAD TYCKER KVINNOR OM PORR? - Kvinnor och pornografi
(2018-09-12)Syfte: Den här studien vill få en större förståelse av hur kvinnor använder pornografi. Studien syftar till att förstå hur kvinnor upplever och använder pornografiskt innehåll samt hur de upplever pornografi påverkar ... -
#METOO - En studie om Metoos gestaltning i svenska medier
(2018-09-12)Syfte: Studiens syfte är att analysera mediernas gestaltning av rörelsen Metoo samt de problem Metoo haft för avsikt att uppmärksamma. Teori: Gestaltningsteorin (framing theory) Metod: Kvalitativ textanalys Material: ... -
VETTIGA, MANIPULERANDE OCH YTLIGA YOUTUBERS - En kvalitativ studie om hur unga upplever att deras attityder och värderingar påverkas av influencers på Youtube
(2018-09-12)Syfte: Studiens syfte är att få en fördjupad förståelse för hur unga uppfattar influencers på Youtube. Teori: Det teoretiska ramverket innehåller teorier och tidigare forskning om opinionsbildning, parasociala ... -
”DET ÄR INTE ALLS SÅ DÅLIGT ATT JOBBA HÄR SOM ALLA SÄGER” - En studie av SDF Angereds arbetsgivarvarumärke utifrån ett medarbetarperspektiv
(2018-09-12)Syfte: Syftet med studien är att genom undersökningar med befintlig personal anställd på SDF Angered få en tydlig bild av SDF Angered som arbetsgivare. Syftet är baserat på en uppdragsbeskrivning från SDF Angered som är ... -
BLÅTT BLOD – DÅ SÅG MENSAKTIVISTERNA RÖTT - En multimodal kritisk diskursanalys av mensaktivism på Instagram
(2018-09-12)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur svenska mensaktivistiska inlägg på Instagram i både text och bild utmanar rådande samhällsstrukturer och normer kring mens. Teori: Den tidigare forskningen består främst av ... -
ATT SKAPA SKULD OCH MEDLIDANDE FÖR ATT ÖKA DONATIONER - En kvalitativ textanalys av två välgörenhetsorganisationers arbete med storytelling i sina kampanjfilmer
(2018-09-12)Syfte: Syftet är att ge en fördjupad förståelse för hur storytelling används som kommunikativt grepp bland välgörenhetsorganisationer. Teori: Studiens teoretiska ramverk utgörs av narrativ teori, tillsammans med teori ... -
ÄR REKLAMEN VÄRT DET? - En kvalitativ studie av ungdomars inställning till riktad reklam och hanteringen av deras privata information på Facebook.
(2018-09-12)Syfte: Syftet med studien är att undersöka ungas inställning till riktad reklam på Facebook. Teori: Studiens teoretiska ramverk består av tidigare forskning och teorier om riktad reklam samt integritet. Metod: Kvalitativ ... -
En hjälpande hand eller ett spårbart risktagande? - En kvalitativ intervjustudie med kvinnor som levt i nära våldsrelationer
(2018-09-12)Syfte: Studien syftar till att undersöka om och i så fall hur internets spårbara historik påverkar en utsatt grupps närvaro och aktivitet på internet och sociala medier. Studien avser att undersöka hur kvinnor som levt ... -
INFLUENCERS- VÄN ELLER FIENDE? - En kvalitativ intervjustudie om hur tonårstjejer uppfattar influencers
(2018-09-12)Syfte: Syftet med studien är att skapa en djupare förståelse för hur tonårstjejer uppfattar influencers. Teori: Studiens referensram tar avstamp i Parasociala interaktionsteorin, Social jämförelse-teorin samt ... -
VEM I HELA VÄRLDEN KAN MAN LITA PÅ? - En kvalitativ studie om medieförtroende med fokus på unga vuxnas förtroende för avsändare
(2018-09-12)Syfte: Studiens syfte är att undersöka vilken roll avsändare spelar för unga vuxnas förtroende för traditionella medier. Teori: Media Priming, Fientliga medier-effekten Metod: Kvalitativa fokusgruppsintervjuer Material: ... -
”DET ÄR LITE TABU…” - En kvalitativ analys kring aspekten att interagera med främlingar
(2018-09-12)Syfte: Syftet med studien är att i en svensk stadskontext få en djupare förståelse för agerandet och idéerna kring situationer att interagera med främlingar. Teori: Teorierna pluralistic ignorance och thomasteoremet ... -
”WATCH ME DO THIS” - En multimodal kritisk diskursanalys av svenska kroppsaktivisters innehåll och uttryck på det sociala mediet Instagram
(2018-09-12)Syfte: Syftet med denna studie är att kartlägga och undersöka hur svenska kroppsaktivister uttrycker och gestaltar sin aktivism i det sociala mediet Instagram, utifrån ett kritiskt perspektiv. Teori: Multimodal kritisk ...