JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation: Recent submissions
Visas titlar 441-460 av 968
-
Herr Sport gräver inte En kvantitativ innehållsanalys av sportmagasinet Sportspegeln
(2015-08-28)Titel: Herr Sport gräver inte – en kvantitativ innehållsanalys av sportmagasinet Sportspegeln Författare: Jesper Åhlander Kurs: Journalistikgranskning, Instutitionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), ... -
Public service i konkurrens – hur underhållande får morgonsoffan bli? En kvantitativ studie av Gomorron Sverige
(2015-08-28)The Swedish morning show ”Gomorron Sverige”, part of public service broadcasting, two years ago changed its profile towards being more news driven. The purpose of this paper is to review the content of the program before ... -
Den Andre(-s röst) Subjektets röst i den journalistiska berättelsen när nyhetshändelsen utgörs av en asylsökande.
(2015-08-28)Background: Previous studies in media and law make visible that the asylum seeker or the conceptual immigrant is being mediated as a stereotype. Whether or how the words of the conceptual immigrant are mediated to the media ... -
"Hör upp, du måste flytta på dig!” – Manspreading i svensk press Könsmärkning i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Expressen
(2015-08-28)Title: "Listen up, you need to move!” – Manspreading in swedish newspapers, A quantitative content analysis of national news in Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet and Expressen Authors: Ellen Nilsson, Hanna ... -
”Mina svala europeiska ögon” En kritisk diskursanalys av reportage i magasinet RES
(2015-08-28)Title: ”Mina svala europeiska ögon” – En kritisk diskursanalys av reportage i magasinet RES Authors: Joel Larsson och Joel Sund Subject: Undergraduate research paper in journalism studies, Dept. of journalism, media and ... -
I evinnerlig förändring En explorativ studie av svenska magasins webbsatsningar
(2015-08-26)In this study we have done an explorative study of the Swedish magazine industry. In light of recent years staggering development of technology and new devices we found it imperative to examine how the editorial environment ... -
YRKESROLLER I RULLNING En komparativ kvantitativ studie av frilansjournalisters och anställda journalisters inställning till att arbeta med informations-, kommunikations- och PR-uppdrag
(2015-08-26)The purpose of this study is to compare employed journalists’ and freelance journalists’ attitudes to work with information-, communication- and PR-assignments. Our research questions are: What are the attitudes to work ... -
Palestinian Freelance Journalists - self-censorship, customers and role in society
(2015-08-26)Title: Palestinian freelance journalists - self-censorship, customers and role in society Number of pages: 67 Authors: Linnea Fridh and Jens Wingren Mentor: Gabriella Sandstig Course: Bachelor thesis, Journalism ... -
Islams trånga nyhetskorridor – en kvalitativ innehållsanalys av Rapports representation av islam
(2015-08-26)In this study, we research how Islam and muslims are portrayed in Rapport, the highest rated daily news broadcast in Swedish television. We have done this by applying the Ethnographic Content Analysis (ECA) to our material, ... -
Svensk och norsk socialdemokratisk press under efterkrigstiden: en komparativ analys
(2015-08-26)This bachelor thesis is a comparative study of the Norwegian and Swedish labour press after the second world war. The Norwegian labour press has been more successful than the Swedish in the postwar period, and the aim of ... -
”Vi vill inte skrämma konsumenterna, men det skadar inte att bli mer medveten” En studie av dagstidningarnas gestaltning av kemiska hälsorisker i livsmedel under 2000-talet
(2015-08-13)Titel: ”Vi vill inte skrämma konsumenterna, men det skadar inte allt bli mer medveten” – En studie av dagstidningarnas gestaltning av kemiska hälsorisker i livsmedel under 2000-talet. Författare: Alina Avdic och Elin ... -
EU, medlemslandet och medborgaren En kvalitativ studie om hur dagspressen rapporterar om EU från ett demokratiskt perspektiv.
(2015-08-13)Titel EU, medlemslandet och medborgaren. – En kvalitativ studie om hur dagspressen rapporterar om EU från ett demokratiskt perspektiv. Författare Linnéa Wik Uppdragsgivare Regeringskansliet: Utredningen om Delaktighet i ... -
20 år i den Europeiska unionen - En innehållsanalys av svensk dagspress gestaltning av EU-nyheter.
(2015-08-13)Titel: 20 år i den Europeiska unionen – En analys av svensk dagspress gestaltning av EU-nyheter Författare: Max Andrén, Tony Börjesson, Robert Söderqvist Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen ... -
En del av massan Förutsättningar för små enheter i offentlig sektor att vara varumärkesorienterade
(2015-08-13)Titel En del av massan - Förutsättningarna för små enheter i offentlig sektor att vara varumärkesorienterade Författare Carl Tengroth Kurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, ... -
Faktum – innehåll eller välgörenhet? En kvalitativ studie om varför människor som känner till Faktum ändå inte köper tidningen
(2015-08-13)Titel Faktum – innehåll eller välgörenhet? En kvalitativ studie om varför människor som känner till Faktum ändå inte köper tidningen Författare Sebastian Blom och Jakob Claesson. Kurs Examensarbete i medie- och ... -
Trender och transparens En studie av kvinnliga konsumenters inställning till Lindex hållbarhetskommunikation
(2015-08-13)Titel: Trender och transparens Författare: Mimmi Bladini och Ellen Simonsson Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs ... -
Att umgås med reklam – en kvalitativ studie om reklam i sociala medier ur ett offentlighetsperspektiv
(2015-08-13)Titel: Att umgås med reklam – en kvalitativ studie om reklam i sociala medier ur ett offentlighetsperspektiv Författare: Wilhelm Golinski & Matilda Wåger Uppdragsgivare: Marie Grusell, Göteborgs universitet (JMG) Kurs: ... -
Native advertising – en balansgång med förtroende som insats? En kvalitativ publikstudie
(2015-08-13)Titel: Native advertising – En balansgång med förtroende som insats Författare: Hanna Hernius och Sebastian Rosenlind Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och ... -
Privacy setting: Public En kvalitativ studie om delandet av personlig information på sociala medier
(2015-08-13)Titel: Privacy setting: public: en kvalitativ studie om delandet av personlig information på sociala medier Författare: Emma Bengtsson, Andrej Kavrzic Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen ... -
Mediebilden av EU En kvantitativ innehållsanalys av svenska lokala morgontidningar i storstad och på landsort
(2015-08-13)Titel Mediebilden av EU – En kvantitativ innehållsanalys av svenska lokala morgontidningar i storstad och på landsort Författare Emma Byström och Emma Eng Uppdragsgivare Regeringskansliet Kurs Examensarbete i Medie- och ...