• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sjuksköterskan och Intersektionalitet

Sammanfattning
Sjuksköterskestudenter får tidigt i utbildningen lära sig att de ska ta hänsyn till patientens sociala sammanhang. Faktorer som genus, etnicitet och ålder lyfts upp som väsentliga i omvårdnaden, men verktyg som kan hjälpa sjuksköterskan att resonera kring dessa faktorer är få. Ett av genusvetenskapens grundläggande begrepp, intersektionalitet, undersöker vad faktorer som exempelvis genus, etnicitet och ålder kan ha för påverkan på människors liv och upplevelser. Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka hur sjuksköterskan kan använda sig av ett intersektionellt perspektiv i praktiserandet av god omvårdnad. Med hjälp av ett teoretiskt ramverk innehållande personcentrerad vård och intersektionalitet önskar denna litteraturstudie att begripliggöra hur intersektionalitetsbegreppet kan appliceras på sjuksköterskans profession, med målet att främja jämlik hälsa och sjukvård. En litteratursökning i databaserna Cinahl och Pubmed gjordes och tio kvalitativa artiklar fick utgöra grunden för resultatet. Artiklarna analyserades och kategorierna - Sjuksköterskan, intersektionalitet och utbildning, - Sjuksköterskan, intersektionalitet och praktisk omvårdnad, - Sjuksköterskan, intersektionalitet och arbetet för jämlik hälsa och sjukvård, och Sjuksköterskan, intersektionalitet och forskning identifierades. Resultatet visar att sjuksköterskan bör använda sig av ett intersektionellt perspektiv i både utbildning, praktisk omvårdnad och forskning. Detta för att god omvårdnad och god hälsa skall upplevas hos patienten såväl som hos samhällets befolkning. De slutsatser som kan dras utifrån denna studie är bland annat att sjuksköterskan med hjälp av ett intersektionellt perspektiv kan medvetandegöra, problematisera och reflektera över vilka kunskapssyner, människosyner och maktmekanismer som finns i både sjukvården och i omvårdnadsvetenskapen. Om dessa dominanta diskurser och maktrelationer osynliggörs blir arbetet mot målet, vilket alltid bör vara rättvisa och jämlikhet, för sjuksköterskan svårare. Därför erbjuder ett intersektionellt perspektiv verktyg till sjuksköterskan i hens strävan efter jämlik och rättvis hälsa och sjukvård.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31504
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Fil(er)
gupea_2077_31504_1.pdf (315.4Kb)
Datum
2012-11-23
Författare
Kollberg, Lina
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV