dc.contributor.author | Karlberg, Johan | sv |
dc.contributor.author | Jensen, Jessica | sv |
dc.date.accessioned | 2012-11-23T15:45:49Z | |
dc.date.available | 2012-11-23T15:45:49Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/31508 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med denna studie är att analysera vilka riktlinjer Skolverket ger om formativ bedömning. Detta då
det råder stor förvirring bland verksamma lärare kring begreppet. Syftet operationaliseras genom
frågeställningarna; hur definieras formativ bedömning och vad ingår i en formativ bedömningspraktik?
Med hjälp av en kvalitativ textanalys har Skolverkets stödmaterial gällande bedömning studerats. I dessa
framkom det att formativ bedömning i grund och botten består av fem nyckelstrategier som syftar till att
besvara var eleven befinner sig, vart eleven ska och hur eleven ska nå målet. Denna information ska sedan
användas som återkoppling för att forma läroprocessen. Formativ bedömning är enligt Skolverket sådan
bedömning som används för att stödja elevens lärande och utveckla lärarens undervisning. Analysen
relateras därför till ett teoretiskt perspektiv på lärande. Den definition som Skolverket ger är vid och ger
ingen information om vem som ska utföra denna bedömning, hur ofta den ska genomföras, hur den ska
göras och på vilket sätt den ska användas för att främja lärande. I en vidare läsning av materialet framgår
dock att kamratbedömning, självbedömning med flera kan vara exempel på formativ bedömning. Formativ
bedömning innebär en ny syn på bedömning och kommer möjligen kräva en omfattande förändring av
många yrkesverksamma lärares praktik. Formativ bedömning är något som lärare ska använda sig av och en
förståelse av begreppet är därför av största vikt för läraryrket. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | formativ bedömning | sv |
dc.subject | bedömning för lärande | sv |
dc.subject | lärande | sv |
dc.title | Formativ bedömning – vad är det? -en kvalitativ textanalys av Skolverkets riktlinjer om formativ bedömning | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |