Visa enkel post

dc.contributor.authorReuterberg, Kristinasv
dc.contributor.authorCardestig, Ulrikasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:50Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:50Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31510
dc.description.abstractSammanfattning Vårt syfte har varit att undersöka och problematisera kunskap och lärandet som sker på hantverksprogrammets frisörinriktning, textil design samt estetiska programmets bild och formgivningsinriktning. Kännetecknande för den kategori av elever som står i centrum för vårt intresse är att de är högpresterande inom sina karaktärsämnen men har svårigheter att nå målen i de teoretiska gymnasiegemensamma ämnena. Vår studie behandlar frågeställningar så som: Vad kännetecknar den kunskap som står i fokus på gymnasieskolans praktiska och estetiska program? Vad är utmärkande för lärandet i dessa ämnen och hur går lärandeprocesserna till? Vi ville också finna ut vilken roll pedagogen har på dessa program.Vår valda metod är kvalitativ och vi har använt oss av intervjuer av lärare och elever på två olika skolor i Västsverige för att undersöka vår frågeställning. Vår teoretiska ram har varit sociokulturell lärandeteori samt mästarlära. Litteraturen behandlar lärande med kroppen, kunskapssyn och flera pedagoger av betydelse för lärandet i pragmatiskt inriktat kunnande. Resultatet pekar mot att det är viktigt för eleverna ifråga att ha valmöjligheter i arbetet och att de kan slippa sitta still. Att arbeta med bilder både som förklaring i instruktioner och i utförande skulle främja denna elevgrupps lärande. Att få arbeta med händerna och att deras arbeten synliggörs genom hela processen för att öka deras egen förståelse är betydelsefullt. Eleverna upplevde inte att samarbete med andra ligger som grund i de teoretiska gymnasiegemensamma ämnena utan menade att samarbete tränas och är en naturlig del av lärandet enbart på den valda inriktningen. Lärandet på dessa program kännetecknas av ett aktivt handlande där görandet är mycket viktigt.Undersökningen pekar på betydelsen av att lärandet ansluter mot verklighetsförankrade mål samt att variation och elevinflytande i uppgifter och i undervisningsplaneringen leder till utveckling. Detta är av stor vikt för att uppnå mer stimulans i elevens lärandeprocess.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectElevers lärandebehovsv
dc.subjectestetiska processer,sv
dc.title”Vad skall jag med andragradsekvationer till?”sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post