Visa enkel post

dc.contributor.authorLjushem, Melissasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:50Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:50Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31511
dc.description.abstract"Eleven i centrum" är sedan länge en självklar del av skolan. Den värdegrunden dominerar, visar forskningen, utom när det handlar om dilemman som rör lärarkollegorna. "Lojalitet mot kollegiet sätts då i första rummet." (Kindberg & Nilsson, 2006:3). Som skolstrukturen ser ut idag, måste lärare känna förtroende för varandra (Carlgren & Marton, 2002:83). Även andra parter måste hysa tillit till lärarkåren såsom elever och föräldrar, därav är det av yttersta vikt att lärare agerar enligt uppdraget, sedan detta kan påverka förtroendet för hela lärarkåren. Den här undersökningen syftar till att undersöka lärarnas attityder kring anmälningsskyldigheten, i relation till lärarlojaliteten, i fall rörande sexualbrott mot elever på gymnasiet. Detta har undersökts genom en enkät bestående av bl.a. fallbeskrivningar, som redogör för olika former av sexuella ofredanden mot elev, utförda av en kollega. Enkäten har delats ut till tio lärare och resultatet har analyserats utifrån en diskursanalys med fokus på makt. Det saknas forskning kring sexuella ofredanden där läraren är förövaren och eleven offret, vilket föranleder undersökningen. Tidigare forskning visar att lärarlojaliteten är mycket hög och kännedomen om anmälningsskyldigheten, liksom de yrkesetiska principerna, är låg. Detta framkommer även här. Lärarna uppger att de har relativt högt förtroende för eleverna, däremot visar undersökningen på motsatsen. Lägst trovärdighet har elever i grupp och lågpresterande elever som utsätts för kroppsliga komplimanger av lärarkollegan. Något högre trovärdighet har den högpresterande eleven som får en sexuell dröm återberättad för sig. Allra högst trovärdighet har dock kollegan, som i samtliga fall har tolkningsföreträde. Kontakt med rektor nämns frekvent hos lärarna, däremot talas det sällan om att anmäla. I flera fall tolkas resultatet som att läraren indirekt försöker avsäga sig anmälningsskyldigheten, då denna enbart hänvisar eleven vidare till rektor eller kurator. Eleven anses kompetent nog att hantera ett sexuellt ofredande på egen hand. Vid två fall benämns kollegans agerande som kränkande mot eleven, annars rubriceras det som olämpligt, aldrig brottsligt.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLärarlojalitetsv
dc.subjectsexualbrottsv
dc.subjectkollegialitetsv
dc.titleOlämpligt, aldrig brottsligt – en undersökning om lärarlojalitet vid sexualbrott mot elevsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post