Visa enkel post

dc.contributor.authorTursunovic, Sejlasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:50Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:50Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31513
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet är att granska hur en grundskola i Göteborgsområdet arbetar i sina årskurser förskoleklass till och med årskurs tre mot mobbning och kränkande behandling. Utifrån syftet har ett antal frågeställningar utvecklats som handlar om vilken eller vilka metoder används, varför den eller de används samt hur de är förankrade vid skolan. Syftet och frågeställningarna har besvarats genom litteraturstudier och egen empiri insamlad i intervjuer med skolpersonal och under observationer av elever. Resultat visar att skolan använder sig av sin likabehandlingsplan och även vissa inslag från Friends modell. Ingen av de intervjuade förmår utveckla något längre resonemang på frågan varför just Friends modell och inte någon annan eller några andra modeller används. Friends modell är i varierande grad förankrad hos skolpersonal och ett av modellens inslag, kamratstödjare, används i enlighet med modellen bara i årskurs tre och med äldre eleverna. Eleverna är trygga vid skolan men känner sig inte insatta i skolans antimobbningsarbete och rutiner kring detsamma. Jag har under arbetets gång insett problematikens komplexitet och vikten av att påbörja antimobbningsarbete med yngre elever med för de anpassade arbetssätt. Jag har förvärvat viktiga insikter som jag kommer att ha nytta av inför mitt kommande arbete som lärare. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectlikabehandlingsplansv
dc.subjectmobbningsv
dc.subjectkränkande behandlinsv
dc.titleFriends eller inte? Om en skolas antimobbningsarbete i förskoleklass – årskurs tresv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post