• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Får man svära på lektionen? En studie i svensklärares förhållningssätt till svordomar

Abstract
Sammanfattning: Syftet med undersökningen är att undersöka svensklärares förhållningssätt till svordomar och hur relevant det är att inkludera svordomar i svenskundervisningen. Genom en enkätundersökning har vi sökt svar på frågeställningarna. Resultatet visar på att svensklärare ställer sig positiva till svordomar i undervisningen och motiverar det utifrån fyra skäl: att det är vanligt med svordomar, att de hör till talspråket, att de är kreativa och att de återspeglar kulturella fenomen. Genom fokusgrupper har vi också tagit del av språket hos elever som går på högstadiet. Det framgår att svordomar är en naturlig del av deras språk. Elevernas användning, de motiveringar som lärarna tar upp och tidigare forskning tyder på att svordomarna bör betraktas som ett relevant innehåll i undervisningen. Underlaget för ämnet är dock svagt i styrdokumenten. För att en eventuell undervisning av svordomar skall vara genomförbart bör detta kunskapsområde lyftas och tydligöras i läroplanen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31526
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31526_1.pdf (572.1Kb)
Date
2012
Author
Hagberg, Niklas
Olofsson, Viktor
Keywords
Svordomar
svenskundervisning
språkets pragmatik,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV