Får man svära på lektionen? En studie i svensklärares förhållningssätt till svordomar
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med undersökningen är att undersöka svensklärares förhållningssätt till svordomar och hur relevant det
är att inkludera svordomar i svenskundervisningen. Genom en enkätundersökning har vi sökt svar på
frågeställningarna. Resultatet visar på att svensklärare ställer sig positiva till svordomar i undervisningen och
motiverar det utifrån fyra skäl: att det är vanligt med svordomar, att de hör till talspråket, att de är kreativa och
att de återspeglar kulturella fenomen. Genom fokusgrupper har vi också tagit del av språket hos elever som går
på högstadiet. Det framgår att svordomar är en naturlig del av deras språk. Elevernas användning, de
motiveringar som lärarna tar upp och tidigare forskning tyder på att svordomarna bör betraktas som ett relevant
innehåll i undervisningen. Underlaget för ämnet är dock svagt i styrdokumenten. För att en eventuell
undervisning av svordomar skall vara genomförbart bör detta kunskapsområde lyftas och tydligöras i läroplanen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Hagberg, Niklas
Olofsson, Viktor
Keywords
Svordomar
svenskundervisning
språkets pragmatik,
Language
sv