• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärande för integration - En kvalitativ studie om att arbeta med nyanlända elever i förberedelseklass

Abstract
Syfte Studiens syfte med detta examensarbete är att undersöka två skolor som arbetar med nyanlända elever, och undersöka och intervjua pedagogernas om undervisning i relation till integration. Vad har de för förhållningssätt till integration i skolan och vilka metoder arbetar de med? Vi kommer att titta på styrdokumenten kring detta ämne. Vi har utgått från dessa frågeställningar: Hur ser pedagogerna på sin undervisning för de nyanlända? Vilka metoder använder du som pedagog för elevernas integration? Vad finns det för möjligheter eller hinder för integration för dessa elever? Metod Vi har valt att använda oss av kvalitativa intervjuer med sex pedagoger som är verksamma i förberedelseklasser. Samt av tre deltagande observationer. Resultat Resultatet visade att det svenska språket har en stor betydelse för de nyanlända elevernas utveckling, lärande och integration. Samtliga pedagoger framhåller modersmålets betydelse i undervisningen för den nyanlända elevens kunskapsutveckling, en annan aspekt som visade sig under observationerna var att gruppsamspelet spelar en stor roll i lärandets utveckling. Det sociokulturella perspektivet är grunden till undervisningen. Alla intervjuade pedagoger i denna studie anser att kultur och språk hänger ihop och alla värderade de sambandet mellan språk och kultur. De anser att modersmålslärare måste ha goda kunskaper i svenska språket och om det svenska samhället för att kunna hjälpa eleven med språket, ämnens kunskap och integrering. Pedagogernas uppgift är att hjälpa de nyanlända eleverna att komma in i det svenska samhället och de påpekar på vikten av att skriva in eleverna i en FBK samtidigt som en ordinarie klass för att underlätta elevernas integrering.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31528
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31528_1.pdf (227.8Kb)
Date
2012
Author
Lefalk, Mariana
Ahmed, Tuba
Keywords
nyanlända
förberedelseklass
pedagog
integration
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV