"Det är viktigt att eleverna får 'frottera' sig i språket" - En studie av åtta lärares och deras elevers erfarenheter av och attityder till lärarens kodväxling mellan engelska och svenska i engelskundervisningen
Sammanfattning
Sammanfattning
Syftet med denna studie är att undersöka åtta lärares kodväxling mellan engelska
och svenska i engelskundervisningen, med utgångspunkt i lärare och elevers
erfarenheter och attityder. Syftet konkretiseras genom följande forskningsfrågor:
Hur och i vilken utsträckning anser lärarna sig växla mellan engelska och svenska i
engelskundervisningen? Till vilken grad stämmer lärarnas uppfattning om sin
kodväxling med elevernas?, Är det möjligt att urskilja några tendenser till att
lärares kodväxling påverkar elevernas språkbruk och i så fall vilka?, Vilka fördelar
respektive nackdelar finns det, enligt lärarna, med kodväxling?.
Studien har genomförts genom kvalitativa enkätundersökningar som gav
varierande svar kring lärarnas kodväxling. Den slutsats som studien gett upphov till
är framför allt att kodväxling i engelskundervisning existerar, att den i viss mån
påverkar elevernas språkbruk samt att den alltid bör motiveras för att bidra till
elevernas språkutveckling.
Studien bidrar till att tydliggöra problematiken med att använda/överanvända
förstaspråket i andraspråksundervisningen, vilket möjliggör för lärare att reflektera
över sitt språkbruk och kodväxlingens konsekvenser.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Björnkvist, Emelie
Fridolf, Terese
Språk
sv