• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Man pratar liksom inte om läxor” - en studie av lärares uppfattningar om läxor

Abstract
Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar om läxor, med fokus på vilka syften de har med att ge läxor samt vilka effekter läxor kan ge. Vi önskar även genom studien erhålla en djupare kunskap och en mer nyanserad bild av läxor. Utifrån studiens syfte har tre frågeställningar utformats. Lärares uppfattningar om läxor: •Vilka är syftena med läxor? •Vilka effekter medför läxor? •Stämmer syftena med att ge läxor överens med läxornas effekter? För att ta reda på lärares uppfattningar används en kvalitativ undersökningsmetod i form av samtalsintervju. Sex respondenter har intervjuats, varav fem är lärare och en är rektor. Samtliga arbetar på samma skola och i studien undersöks vilka uppfattningar som finns på just denna skola. Med denna begränsade studie är vi försiktiga med att dra några generella slutsatser. Respondenternas uppfattningar om läxor presenteras och knyts samman med tidigare forskning inom området, samt med styrdokument. Resultaten visar att lärare har delvis olika uppfattningar om läxor. Samtliga respondenter ser läxor som ett medel för att göra föräldrar delaktiga i sina barns skolarbete. Andra syften med läxor är bland annat att förlänga skoldagen, att eleverna ska lära sig ta ansvar, lära sig studieteknik, med mera. De syften lärarna har med att ge en viss läxa, ger inte alltid väntad effekt. Respondenterna framhåller vikten av att läxorna ska ha en tydlig koppling till undervisningen. De anser att läxor är en tradition, att läxor behöver diskuteras, och att även eleverna ska vara aktivt deltagande i dessa diskussioner. De kunskaper och den medvetenhet om läxor vi erhållit genom denna studie, kan komma att gagna både oss själva och de skolor, elever och föräldrar vi möter i framtiden. Även respondenternas medvetenhet kring läxor kan komma att öka sedan ämnet lyfts genom vår undersökning och öppnat för diskussion på skolan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31543
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31543_1.pdf (450.1Kb)
Date
2012
Author
Lundin Stridh, Malin
Lundh, Emilia
Keywords
läxor
lärares uppfattningar
läxors syften
läxor
Language
sv
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Låt oss prata om läxor - en studie om hur lärare med olika lång yrkeserfarenhet resonerar om läxor 

    Halldén, Lovisa (2018-08-13)
    Det talas om samhällets ständiga utveckling och visst kan samtliga av oss vittna om samhällets framfart och progression i allmänhet. Likväl förekommer läxor som de alltid gjort, i skolans värld. Det finns inga regler ...
  • Varför har vi läxor? En undersökning om lärares syfte med läxor 

    Johansson, Linda; Törnqvist, Maria (2007)
    Sammanfattning Syftet med uppsatsen är att ta reda på av vilken anledning lärare inom grundskolan ger läxor och vilka pedagogiska intentioner som ligger bakom. Vår huvudfråga är vilken den främsta anledningen är till att ...
  • Föräldrar och läxor - en kvalitativ studie om föräldrars inställning till läxor 

    Bergqvist, Åsa; Johansson, Angela (2007)
    Ett gott samarbete med föräldrar och pedagoger är viktigt för att kunna möta det Bakgrund: enskilda barnet med rätt utmaningar. Läxor kan ses som en form av samarbete mellan ...

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV