Visa enkel post

dc.contributor.authorLundin Stridh, Malinsv
dc.contributor.authorLundh, Emiliasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:53Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:53Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31543
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar om läxor, med fokus på vilka syften de har med att ge läxor samt vilka effekter läxor kan ge. Vi önskar även genom studien erhålla en djupare kunskap och en mer nyanserad bild av läxor. Utifrån studiens syfte har tre frågeställningar utformats. Lärares uppfattningar om läxor: •Vilka är syftena med läxor? •Vilka effekter medför läxor? •Stämmer syftena med att ge läxor överens med läxornas effekter? För att ta reda på lärares uppfattningar används en kvalitativ undersökningsmetod i form av samtalsintervju. Sex respondenter har intervjuats, varav fem är lärare och en är rektor. Samtliga arbetar på samma skola och i studien undersöks vilka uppfattningar som finns på just denna skola. Med denna begränsade studie är vi försiktiga med att dra några generella slutsatser. Respondenternas uppfattningar om läxor presenteras och knyts samman med tidigare forskning inom området, samt med styrdokument. Resultaten visar att lärare har delvis olika uppfattningar om läxor. Samtliga respondenter ser läxor som ett medel för att göra föräldrar delaktiga i sina barns skolarbete. Andra syften med läxor är bland annat att förlänga skoldagen, att eleverna ska lära sig ta ansvar, lära sig studieteknik, med mera. De syften lärarna har med att ge en viss läxa, ger inte alltid väntad effekt. Respondenterna framhåller vikten av att läxorna ska ha en tydlig koppling till undervisningen. De anser att läxor är en tradition, att läxor behöver diskuteras, och att även eleverna ska vara aktivt deltagande i dessa diskussioner. De kunskaper och den medvetenhet om läxor vi erhållit genom denna studie, kan komma att gagna både oss själva och de skolor, elever och föräldrar vi möter i framtiden. Även respondenternas medvetenhet kring läxor kan komma att öka sedan ämnet lyfts genom vår undersökning och öppnat för diskussion på skolan.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectläxorsv
dc.subjectlärares uppfattningarsv
dc.subjectläxors syftensv
dc.subjectläxorsv
dc.title”Man pratar liksom inte om läxor” - en studie av lärares uppfattningar om läxorsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post