dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar om läxor, med fokus på vilka syften de har med
att ge läxor samt vilka effekter läxor kan ge. Vi önskar även genom studien erhålla en djupare kunskap och en
mer nyanserad bild av läxor. Utifrån studiens syfte har tre frågeställningar utformats.
Lärares uppfattningar om läxor:
•Vilka är syftena med läxor?
•Vilka effekter medför läxor?
•Stämmer syftena med att ge läxor överens med läxornas effekter?
För att ta reda på lärares uppfattningar används en kvalitativ undersökningsmetod i form av samtalsintervju. Sex
respondenter har intervjuats, varav fem är lärare och en är rektor. Samtliga arbetar på samma skola och i studien
undersöks vilka uppfattningar som finns på just denna skola. Med denna begränsade studie är vi försiktiga med
att dra några generella slutsatser. Respondenternas uppfattningar om läxor presenteras och knyts samman med
tidigare forskning inom området, samt med styrdokument.
Resultaten visar att lärare har delvis olika uppfattningar om läxor. Samtliga respondenter ser läxor som ett medel
för att göra föräldrar delaktiga i sina barns skolarbete. Andra syften med läxor är bland annat att förlänga
skoldagen, att eleverna ska lära sig ta ansvar, lära sig studieteknik, med mera. De syften lärarna har med att ge en
viss läxa, ger inte alltid väntad effekt.
Respondenterna framhåller vikten av att läxorna ska ha en tydlig koppling till undervisningen. De anser att läxor
är en tradition, att läxor behöver diskuteras, och att även eleverna ska vara aktivt deltagande i dessa diskussioner.
De kunskaper och den medvetenhet om läxor vi erhållit genom denna studie, kan komma att gagna både oss
själva och de skolor, elever och föräldrar vi möter i framtiden. Även respondenternas medvetenhet kring läxor
kan komma att öka sedan ämnet lyfts genom vår undersökning och öppnat för diskussion på skolan. | sv |