Formativ bedömning – Ett elevperspektiv
Sammanfattning
Bakgrund
Elevperspektivet på bedömning har blivit försummat inom forskningen, vilket medför att det endast finns
begränsad förhandsinformation om vad som påverkar mottagaraspekten vid en formativ
bedömningsprocess. Fler induktiva studier behöver därför göras som belyser denna aspekt, i syfte att
finna tänkbara faktorer som påverkar huruvida en bedömning ska lyckas bli just formativ, och därigenom
stärka lärandet. Denna bild av forskningsläget stärks av Skolverket som uppmanar till vidare studier inom
området. Studier som belyser mottagaraspekten av formativ bedömning kan således anses ha vetenskaplig
relevans.
Syfte
Syftet med studien är således att belysa elevers uppfattningar och upplevelser av formativ bedömning,
och att genom detta försöka finna tänkbara faktorer som påverkar mottagaraspekten vid en formativ
bedömningsprocess.
Frågeställningar
Utifrån detta har tre huvudfrågeställningar formulerats:
1. Hur uppfattar elever innebörden av bedömning?
. Hur upplever elever bedömning?
3. Hur uppfattar elever att en tydlig bedömning ser ut och vad gör en bedömning tydlig?
Metod:
Frågeställningarna har försökt besvarats med hjälp av semi- strukturerade samtalsintervjuer av
respondentkaraktär. Närmare bestämt har åtta gymnasieelever intervjuats, som går i en klass där läraren
aktivt arbetar med formativ bedömning. Materialet har sedan analyserats utifrån ett fenomenologiskt
perspektiv, genom att likheter och skillnader har lyfts fram, för att fånga det centrala.
Resultat:
Eleverna uppfattar att bedömning först och främst är till för eleven. Den kan dels syfta till kontroll men
också att vara stärkande. Av intervjusvaren framkommer att bedömning är en kommunikativ process som
kan uppfattas och missförstås av eleverna. Eleverna framhåller därav att en tydlig bedömning är en
bedömning som är saklig och där syftet är tydligt.
Betydelse för läraryrket:
Studien ger ökad insikt och förståelse för elevers syn på bedömning, och pekar på viktiga bitar som
påverkar den formativa bedömningsprocessen, något som kan hjälpa lärare i deras bedömningsarbete.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Setterberg, Henning
Nyckelord
Bedömning
Formativ bedömning
Bedömning för läran
Språk
sv