• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Formativ bedömning – Ett elevperspektiv

Sammanfattning
Bakgrund Elevperspektivet på bedömning har blivit försummat inom forskningen, vilket medför att det endast finns begränsad förhandsinformation om vad som påverkar mottagaraspekten vid en formativ bedömningsprocess. Fler induktiva studier behöver därför göras som belyser denna aspekt, i syfte att finna tänkbara faktorer som påverkar huruvida en bedömning ska lyckas bli just formativ, och därigenom stärka lärandet. Denna bild av forskningsläget stärks av Skolverket som uppmanar till vidare studier inom området. Studier som belyser mottagaraspekten av formativ bedömning kan således anses ha vetenskaplig relevans. Syfte Syftet med studien är således att belysa elevers uppfattningar och upplevelser av formativ bedömning, och att genom detta försöka finna tänkbara faktorer som påverkar mottagaraspekten vid en formativ bedömningsprocess. Frågeställningar Utifrån detta har tre huvudfrågeställningar formulerats: 1. Hur uppfattar elever innebörden av bedömning? . Hur upplever elever bedömning? 3. Hur uppfattar elever att en tydlig bedömning ser ut och vad gör en bedömning tydlig? Metod: Frågeställningarna har försökt besvarats med hjälp av semi- strukturerade samtalsintervjuer av respondentkaraktär. Närmare bestämt har åtta gymnasieelever intervjuats, som går i en klass där läraren aktivt arbetar med formativ bedömning. Materialet har sedan analyserats utifrån ett fenomenologiskt perspektiv, genom att likheter och skillnader har lyfts fram, för att fånga det centrala. Resultat: Eleverna uppfattar att bedömning först och främst är till för eleven. Den kan dels syfta till kontroll men också att vara stärkande. Av intervjusvaren framkommer att bedömning är en kommunikativ process som kan uppfattas och missförstås av eleverna. Eleverna framhåller därav att en tydlig bedömning är en bedömning som är saklig och där syftet är tydligt. Betydelse för läraryrket: Studien ger ökad insikt och förståelse för elevers syn på bedömning, och pekar på viktiga bitar som påverkar den formativa bedömningsprocessen, något som kan hjälpa lärare i deras bedömningsarbete.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31546
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_31546_1.pdf (214.1Kb)
Datum
2012
Författare
Setterberg, Henning
Nyckelord
Bedömning
Formativ bedömning
Bedömning för läran
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV