• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

IKT inom engelsklärarutbildningen

Abstract
Sammanfattning Syfte Syftet med studien var att undesöka huruvida IKT (informations- och kommunikationsteknologi) en del av engelsklärarutbildningen vid Göteborgs och Karlstads universitet samt undersöka lärarstudenters attityder till IKT. Utöver detta diskuterades även kort hur svaret på den första frågan skulle kunna påverka studenternas användande av IKT i den framtida praktiken. Huvudfrågor: Är IKT en del av engelsklärarutbildningen vid Göteborgs och Karlstads univeristet? Vilka attityder har engelsklärarstudenter vid dessa universitet till IKT? Hur skulle ovanstående kunna påverka den framtida yrkespraktiken? Metod För undersökning valdes en kvantitativ metod, det vill säga data samlades in och analyserades statistiskt för att finna eventuella mönster och olikheter mellan de olika lärosätenas engelsklärarutbildningar. Resultatet diskuterades sedan i relation till undersökningens teoretiska ramverk. Med andra ord gjordes en kvalitativ tolkning av de kvantitativa resultaten. Material För insamlande av primärdata användes en elektronisk enkät med mestadels strukturerade frågor. Den färdiga enkäten föregicks av två pilotenkäter. Undersökningsgruppen bestod av 35 engelsklärarstudenter vid Göteborgs universitet och 10 stycken vid Karlstads universitet. Sekundärdatan bestod av läroplaner och tidigare forskning i form av uppsatser, rapporter och kursböcker på området. Resultat Studiens resultat pekar på att engelsklärarutbildningen vid de olika lärosätena är olika utformade, samt att IKT till varierande grad är del av dem. Framförallt verkar IKT-utbildningen bestå av övning i att använda ordbehandlingsprogram och presentationsprogramvara. Studenternas upplevelser från den verksamhetsförlagda utbildningen tyder på att datorn mest används som en utveckling av sådana verktyg som redan tidigare använts i språkundervisning. Studenterna verkar vara positva till användande av IKT i undervisningen, men tycks anse att IKT har begränsningar. Utbildningens IKT-upplägg skulle kunna innebära att IKT integreras i undervisningen, men att undervisningen inte utvecklas. Betydelse för läraryrket Utifrån undersökningens reultat anser vi att utbildningens upplägg borde ändras för att studenterna ska få med sig sådana IKT-verktyg som gör att de kan utveckla språkundervisningen och kunna bedriva undervisning i enlighet med skolans kursplaner.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31560
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31560_1.pdf (1.340Mb)
Date
2012
Author
Carlé, Alexander
Karlsson, Emma
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV