IKT inom engelsklärarutbildningen
Sammanfattning
Sammanfattning
Syfte
Syftet med studien var att undesöka huruvida IKT (informations- och kommunikationsteknologi) en del av
engelsklärarutbildningen vid Göteborgs och Karlstads universitet samt undersöka lärarstudenters attityder
till IKT. Utöver detta diskuterades även kort hur svaret på den första frågan skulle kunna påverka
studenternas användande av IKT i den framtida praktiken.
Huvudfrågor:
Är IKT en del av engelsklärarutbildningen vid Göteborgs och Karlstads univeristet?
Vilka attityder har engelsklärarstudenter vid dessa universitet till IKT?
Hur skulle ovanstående kunna påverka den framtida yrkespraktiken?
Metod
För undersökning valdes en kvantitativ metod, det vill säga data samlades in och analyserades statistiskt för
att finna eventuella mönster och olikheter mellan de olika lärosätenas engelsklärarutbildningar. Resultatet
diskuterades sedan i relation till undersökningens teoretiska ramverk. Med andra ord gjordes en kvalitativ
tolkning av de kvantitativa resultaten.
Material
För insamlande av primärdata användes en elektronisk enkät med mestadels strukturerade frågor. Den
färdiga enkäten föregicks av två pilotenkäter. Undersökningsgruppen bestod av 35 engelsklärarstudenter
vid Göteborgs universitet och 10 stycken vid Karlstads universitet. Sekundärdatan bestod av läroplaner och
tidigare forskning i form av uppsatser, rapporter och kursböcker på området.
Resultat
Studiens resultat pekar på att engelsklärarutbildningen vid de olika lärosätena är olika utformade, samt att
IKT till varierande grad är del av dem. Framförallt verkar IKT-utbildningen bestå av övning i att använda
ordbehandlingsprogram och presentationsprogramvara. Studenternas upplevelser från den
verksamhetsförlagda utbildningen tyder på att datorn mest används som en utveckling av sådana verktyg
som redan tidigare använts i språkundervisning. Studenterna verkar vara positva till användande av IKT i
undervisningen, men tycks anse att IKT har begränsningar. Utbildningens IKT-upplägg skulle kunna
innebära att IKT integreras i undervisningen, men att undervisningen inte utvecklas.
Betydelse för läraryrket
Utifrån undersökningens reultat anser vi att utbildningens upplägg borde ändras för att studenterna ska få
med sig sådana IKT-verktyg som gör att de kan utveckla språkundervisningen och kunna bedriva
undervisning i enlighet med skolans kursplaner.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Carlé, Alexander
Karlsson, Emma
Språk
sv