Elevers språkutveckling. En studie kring verksamma specialpedagoger/speciallärares syn på elevers språkutveckling.
Sammanfattning
Syftet med vår studie är att studera hur verksamma specialpedagoger/speciallärare resonerar om elevers
språkutveckling. En jämförelse mellan tidigare forskning och styrdokument finns i resultatdiskussionen.
Huvudfrågorna är hur specialpedagoger/speciallärare identifierar, åtgärdar och ser för orsaker till att elever får
problem med avkodningen. Till sist har vi en fråga hur specialpedagoger/speciallärare resonerar kring hur
fonem och avkodning hör samman. Vår metod är att genom kvalitativa intervjuer undersöka hur verksamma
specialpedagoger/speciallärare resonerar kring elevers språkutveckling. Intervjufrågorna ville vi ha öppna för
att de tillfrågade skulle kunna resonera fritt kring frågorna. Material vi använder i vår studie är
specialpedagoger/speciallärare som deltar i vår studie, samt relevant forskning och styrdokument. Vi utgår från
Stukat ”Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap”, Denscombe ” Forskningshandboken: för
småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna” samt Esaiasson m.fl. ”Metodpraktikan: konsten att
studera samhälle, individ och marknad”, när vi skrivit vårt arbete. Resultatet av studien är att verksamma
specialpedagoger/speciallärare ser ett samband mellan fonem och avkodning, men att det ser olika ut beroende
på elev och elevsituation. Studieresultatets betydelse för vårt framtida läraryrke är att är att vi fått insikt i hur
verksamma specialpedagoger/speciallärare ser på sambandet mellan fonem och avkodning, samt att vi fått en
djupare medvetenhet och förståelse kring problematiken, olika begrepp som språkstörning, språkutveckling
samt avkodning. Vi har erhållit kunskaper som hjälper oss i vårt framtida arbete med elever som får
svårigheter med avkodningen och fonem. Men också en större variation av metoder när det gäller att hjälpa
elever att börja läsa och skriva. Samtidigt hoppas vi även att andra verksamma och i vardande pedagoger kan
ha nytta av att ta del av våra gjorda erfarenheter.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Fredriksson, Jeanette
Falk Persson, Annica
Persson, Patrik
Nyckelord
samband
språkljud
avkodning
speciallärare,
Språk
sv