Barn i behov av särskilt stöd. En jämförelse: Tyskland och Sverige
Abstract
Vårt examensarbete är en undersökning av en tysk Kindergarten och två svenska förskolor
som är baserat på vår tidigare undersökning om pedagogernas förhållningssätt och samspel
med barn på en tysk Kindergarten och två svenska förskolor. Examensarbetet fokuserar på
samspelet mellan pedagogerna och barn i behov av särskilt stöd. Vi kommer dessutom ha ett
fokus på hur pedagogerna samspelar sinsemellan samt hur barn samspelar med varandra. Vi
tittar på hur barn med särskilda behov samspelar med de barn som inte har samma behov av
extra stöd. Utöver detta analyseras hur pedagogerna använder sig av olika resurser för att
stödja barn i behov av särskilt stöd. Syftet med examensarbetet är att tillägna oss ett bredare
synsätt och förhållningssätt samt att få olika erfarenheter för vårt kommande yrkesliv med
fokus på samspelet mellan pedagoger och barn i behov av särskilt stöd. Vi vill se om det finns
skillnader och likheter mellan pedagogernas arbetssätt för barn i behov av särskilt stöd på de
förskolor som vi valt ut i Tyskland och Sverige.
Vad innebär enligt pedagogerna begreppet ”barn i behov av särskilt stöd”?
På vilka sätt har pedagogernas syn på begreppet påverkan på verksamheten och deras
syn på barnen?
Vilket förhållningssätt har pedagogerna i samspelet med barn i behov av särskilt stöd?
Hur använder pedagogerna sig av resurser för att stödja barn i behov av särskilt stöd?
I denna kvalitativa undersökning har vi använt primära källor som observationer, intervjuer
och skriftliga dokument som artiklar och loggbok samt sekundära källor som i detta fall är
vårt tidigare projektarbete samt litteratur. Vi använder oss av primära och sekundära källor
för att analysera resultatet.
Resultatet visar att pedagogernas förhållningssätt och synsätt är av stor betydelse för
samspelet med barn i behov av särskilt stöd. Detta påverkar hur bemötandet med barn i behov
av särskilt stöd sker och vilka konsekvenser detta kan få. Pedagogernas förståelse för att
olikheter är en tillgång för barns och pedagogernas utveckling i samspelet med varandra är
betydelsefull. Vidare får pedagogernas olika syn- och arbetssätt olika betydelse beroende på
pedagogernas förståelse och tolkning för begreppet. I vissa sammanhang kan integrering bli
segregering utan att pedagogerna är medvetna om detta. Till skillnad från de tyska
pedagogerna använder sig de svenska pedagogerna i vår studie av läroplanens mål för att
tolka och förklara begreppet barn i behov av särskilt stöd.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Lenz, Anja
Keywords
Kindergarten
Erzieherinnens förhållningssätt
för
Language
sv