Show simple item record

dc.contributor.authorGustavsson, Malinsv
dc.contributor.authorMolin, Åsasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:55Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:55Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31568
dc.description.abstractSammanfattning Syfte Vårt syfte med denna studie är att se hur verksamma pedagoger upplever begreppet ”en skola för alla” och om de upplever sig ha stöd, resurser och möjligheter att undervisa i enlighet med begreppet. Anser pedagogerna att verksamheten möjliggör för ”en skola för alla”. Metod Vi har valt att genomföra en enkätundersökning som är en kvantitativstudie bland verksamma pedagoger i årskurserna f-6 på slumpvis utvalda skolor i en stad i västra Sverige. Resultat I vår studie har det i resultatet framkommit att pedagogerna anser att begreppet ” en skola för alla” är positivt men svårdefinierat, flera av de svarande pedagogerna anser att det finns möjligheter att bedriva ”en skola för alla” men att det behövs mer resurser. Pedagogerna anser sig behöva stöd av skolledning, kollegor och tillgång till specialpedagog samt resurser i form av mindre elevgrupper, mer tid till diskussion och planering inom arbetslagen och tillgång till mer varierat läromedel. Betydelse för läraryrket Det är viktigt att kunna se eleven ur ett individperspektiv, där varje enskild elevs förutsättningar är utgångspunkten i planeringen av undervisningen. Att kunna ta tillvara på alla elevers olikheter och erfarenheter och se det som en tillgång i klassrummet.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleEn skola för alla - Pedagogers upplevelser av begreppet och om möjligheter till att bedriva "en skola för alla"sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record