• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det är ingen skillnad på barn och barn” – Ett arbete angående Nossebro skolas inkludering

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att beskriva vad rektor och olika pedagoger har för åsikt om sitt arbetssätt med inkludering av elever i behov av särskilt stöd på en skola som uppmärksammats på grund av deras arbete kring detta område. För att konkretisera syftet av mitt arbete har jag valt att arbeta utifrån dessa frågeställningar: Hur har rektor och lärare fått arbetet med inkludering att fungera på skolan? Vad har pedagogerna för åsikt om deras arbete med inkludering av elever i behov av stöd? Vilka för- respektive nackdelar finns det med inkludering enligt personalen? Jag har i mitt arbete använt mig av sex stycken kvalitativa respondentintervjuer samt fem observationer i klass där det finns inkludering för att få svar på mina frågeställningar. Resultatet är de intervjuade lärarnas och rektorns arbete och åsikter om deras arbete med inkludering. I resultatet speglas både för- och nackdelar enligt några av de verksamma lärarna på Nossebro skola. Mycket av arbetet handlar om att vara en extra resurslärare i klassrummet samt ett ändrat synsätt på elever som inkluderas i klasserna. Studien visar att rektorns syn på skolans inkludering inte alltid stämmer överrens med klasslärarnas men även hur skolans arbete med inkludering fungerar i praktiken. Hur ett arbete med inkludering fungerar på en skola är intressant för kommande yrke som lärare i de yngre åldrarna då skolorna i Sverige börjar ändra sin syn på exkluderande av elever i exempelvis särskola och träningsskola. Det kan ge lärare en idé om hur ett inkluderat arbete kan fungera.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31571
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_31571_1.pdf (112.6Kb)
Datum
2012
Författare
Härnälv, Sanna
Nyckelord
Inkludering
Nossebro skola
Synvända
Elever i be
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV