• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sagan som pedagogiskt verktyg i arbetet med den empatiska förmågan hos barn i förskola och förskoleklass

Abstract
Syftet med uppsatsen har varit att se hur sagan och berättandet kan användas som pedagogiskt redskap för att arbeta med och utveckla barns etik och empatiska förmåga. Vi har använt oss av observationer för att få svar på våra frågeställningar och det material vi fick fram i våra observationer har varit grunden för vår analys. Lärandeteorier har varit ett verktyg för att tolka och förstå vårt material. Vi kom fram till att sagan är ett bra pedagogiskt verktyg när man arbetar med etik och empati men det finns flera olika aspekter som spelar in i barns etik, t ex makt, kontext och lärandeobjektet. Vår undersökning har betydelse för läraryrket eftersom pedagoger kan få nya perspektiv på sagans användningsområden. Undersökningen kan också ge nya infallsvinklar på empatiarbetet med barn samt en djupare förståelse för barns etik och empatiska utveckling. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31580
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31580_1.pdf (210.1Kb)
Date
2012
Author
Toivola, Maria
Petersen, Malin
Keywords
Sagan som pedagogiskt verktyg
empati
etik
olikh
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV