Lärares tillvägargångssätt vid bedömning
Sammanfattning
Bakgrunden till undersökningen bottnar i att jag känner att jag har en brist inom
bedömningsverktyg för att kunna stämma av var elever befinner sig kunskapsmässigt mot de
krav som finns i ämnet hem- och konsumentkunskap. I min roll som lärare finns ett intresse
för bedömning och hur man kan hjälpa elever att vidareutvecklas, jag söker efter redskap som
kan hjälpa till att stämma av var elever befinner sig så att vi tillsammans kan vidareutveckla
dennes kunskaper.
Syftet med studien var att undersöka hur lärare gör för att dokumentera var eleven befinner
sig mot kunskapskraven i dennes ämne. För att besvara syftes valdes en kvalitativ metod i
form av intervju samt en analys av lärares dokumentationsverktyg. Resultatet baseras på sju
intervjuer och granskning av tre dokumentationsverktyg. Lärarna som intervjuades har olika
ämnesinriktning som hem- och konsumentkunskap, slöjd, bild och samhällsorienterande
ämnen. Urvalet baserades på längden de arbetat, att de skulle ha praktiska inslag i
undervisningen och är ett bekvämlighetsurval.
I resultatet får man ta del av vilka strategier lärarna har när de samlar information om var
eleven befinner sig kunskapsmässigt. Resultatet skiljer sig åt mellan lärarna och vilken tyngd
de lägger vid dokumentationen och att eleverna skall få ta del av den. En del av lärarna
försöker att ha samtal med eleverna under terminens gång och en del lärare ger endast respons
via de individuella utvecklingssamtalen, då de i skrift antecknar hur det går för eleven i
ämnet.
Jag anser att lärare måste prata och arbeta mer kring bedömning och hur man kan använda sig
av den i undervisningen. Formativ och summativ bedömning tas upp i studien för att
förtydliga möjligheter som kan ges genom kombinationen av de olika sätten att se på
bedömning. Det är viktigt att vi som lärare tar tillvara på möjligheterna att hjälpa elever att
vidareutveckla sina kunskaper.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Karlberg, Jonna
Slöjd, Hem- och konsumentkunskap
Nyckelord
bedömning
betyg
dokumentationsmatris
nya kurspl
Språk
sv