• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Egenvärldar

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med undersökningen är att komma fram till hur förutsättningar för ungdomars identitetskapande idag ser ut när sociala medier finns att tillgå. Detta sker utifrån frågeställningarna: ”Hur ser en egenvärld ut/vilka komponenter ingår i en egenvärld” samt ”Hur kan kunskapen inom dessa komponenter definieras?”. Syftet är också att se hur identitetsskapande processer påverkar kunskapande processer. Hur påverkar identitetskapande lärande och vad som ska läras ut i skolan och om skolan ska anpassa undervisningen efter de nya förutsättningarna ungdomarna lever i? Undersökningen av identitet och ungdomars identitetskapande diskuteras i samband med ungdomsforskaren Thomas Ziehes teori om egenvärldar. Undersökningen innehåller också en studie av identitetsskapande och egenvärldar på internet i form av en inblick i ungdomskulturen Bronies. För att få en förståelse av både gestaltningsprocess och av undersökningen av en ungdomskultur, har en hermeneutisk metod används. Jämförelsen mellan undersökningens resultat och Ziehes teori om egenvärldar blir teoriprövande. Undersökningens resultat pekar på att kunskaperna inom egenvärlden är beroende av en populärkulturell kontext och att kunskapen är begränsad, specifik, och ofta mycket fördjupad inom ett populärkulturellt ämne. Resultatet visar också på att gemenskap är viktigt och att kunskaper som premieras inom gemenskapen ofta fördjupas. I slutdiskussionen hanteras ungdomars populärkulturellt betonade egenvärldars möte med skolan. Diskussionen behandlar här huruvida läraren ska bidra till elevens fördjupade intresse i denna/dennes egenvärld   
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31598
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_31598_1.pdf (4.923Mb)
Datum
2012
Författare
Fredenmark, Clara
Nyckelord
identitet
populärkultur
egenvärldar
kunskap
un
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV