En ny förskollärarutbildning
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med vår uppsats är att undersöka eventuella konsekvenser av införandet av den nya
förskollärarutbildningen LP11, för studenternas utbildning, arbetsmarknadens förväntningar och barns lärande.
Vår huvudfråga är Hur kommer de eventuella konsekvenserna för barns lärande och arbetsmarknadens
förväntningar se ut efter införandet av LP11? Vi har genom fyra samtalsintervjuer undersökt olika områdens syn
på LP11. Vi har också bearbetat litteratur vilken beskriver den teoretiska anknytning vi har valt till uppsatsen,
vilket är det sociokulturella. Tidigare forskning kommer också redovisas med hjälp av tre huvudrubriker, vilka vi
också har använt som analysmall till avsnittet Analys och Diskussion. Vi har genom litteraturen definierat
begrepp vi använder i uppsatsen, vilka är variation och estetiska läroprocesser.
I resultatdelen redovisar vi intervjuerna och gör sedan en analys av resultatet kopplat till tidigare forskning av
vårt område. Resultatet visar att det finns delade meningar om huruvida det kommer uppstå konsekvenser för
avsaknaden av inriktningar vid LP11. Vår uppsats har betydelse för läraryrket eftersom utbildningen ligger till
grund för den pedagogiska verksamhet som bedrivs på förskolor. Förändras utbildningen, förändras också
verksamheten.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Philipsson, Mari
Aas, Sissel
Keywords
Förskollärarutbildning
lärande
variation
esteti
Language
sv