”There is no H in music” – en inblick i musikundervisningen i England
Sammanfattning
Sammanfattning
Syftet med den här undersökningen är att studera hur musikundervisningen kan vara uppbyggd i den engelska
skolan. Hur musikundervisningen bör vara utformad enligt styrdokumenten, hur musiklärare kan förhålla sig till
dessa och hur det faktiskt kan se ut i praktiken, är frågor som behandlas och besvaras, dels via skriftliga källor,
dels genom en empirisk undersökning. Jag spenderade några dagar i en engelsk secondary school, där jag obser-
verade musiklektioner samt intervjuade de två musiklärare som arbetar där. Jag fann att den svenska och
engelska kursplanen i musik inte skiljer sig åt speciellt mycket vad gäller det undervisningsinnehåll som
förespråkas, men att utformningen av innehållet och betygskriterierna skiljer sig åt. De slutsatser jag drog utifrån
mitt skolbesök, är att lärarna uppskattar att kursplanen är färdighetsbaserad och att den fokuserar mycket på de
praktiska aspekterna av musik. Däremot tycker de att sättet varpå de bedömer eleverna är problematiskt och
behöver ses över. I den praktiska musikundervisningen tycks stort fokus ligga på musikskapande och nästan
varje moment behandlade detta i någon form. Eleverna visade stor kreativ förmåga och var dessutom mycket
duktiga på att samtala om musik på olika sätt, både ifråga om teoretisk och om konstnärlig uppbyggnad. Till
skillnad från i Sverige ägnades inte speciellt mycket tid åt ensemblespel, och man hade heller inte den akustiska
gitarren som grund i undervisningen, vilket vi ofta har här. Som lärare behöver man ständigt reflektera över och
utveckla sin undervisning, och den i mina ögon största betydelsen som den här undersökningen har för lärar-
yrket, är att förse oss med en inblick i hur musikundervisningen kan vara utformad i ett annat land. Detta kan
förhoppningsvis bidra till att vi tydligare ser vad vi är duktiga på här i Sverige, men som kanske fattas i England,
och vad de är bra på i England och som vi kan inspireras av här i Sverige.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Frid, Åsa
Nyckelord
musikundervisning
England
den engelska skolan
s
Språk
sv