Sjung med hela kroppen! En kvalitativ undersökning av elevers upplevelser av rörelse integrerat i sångundervisning
Sammanfattning
Syftet med den här studien är att belysa hur rörelseövningar integrerade i individuell sångundervisning påverkar
elevers upplevelser av sjungande. Huvudfrågeställningen lyder: Kan rörelseövningar bidra till en positiv
upplevelse av sjungande, samt en mer avspänd kropp och en friare röst? Denna huvudfrågeställning förtydligas
med följande frågor: Hur upplever sångelever rörelseövningar integrerade i sångundervisning med avseende på:
upplevelse och uttryck, fokus och röst, muskelspänningar och mentala spärrar? Det är en kvalitativ studie som
genom metodtriangulering i form av frågeformulär, intervju och observation undersöker sex stycken elevers
upplevelser av rörelseövningar integrerade i sångundervisning. Det insamlade materialet är analyserat utifrån ett
fenomenografiskt perspektiv, som syftar till att undersöka elevernas subjektiva uppfattning av rörelse integrerat i
sångundervisning. Eleverna fick en positiv upplevelse av rörelseövningarna och upplevde att de bidrog till att
flytta fokus från röstapparaten till uttrycket, vilket i sin tur resulterade i en mer avspänd röst, mindre
prestationsångest, färre mentala spärrar, ett starkare uttryck och att de vågade mer. Då forskning bevisar att
rörelse är nödvändig i samband med inlärning är denna studie av högsta relevans för läraryrket. Då det dessutom
knappt finns någon tidigare forskning om rörelse integrerat i sångundervisning riktad till ungdomar och vuxna,
är studien ytterst relevant för lärare framförallt inom det estetiska undervisningsområdet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Lindahl, Karin
Musik, Musik
Nyckelord
Sång
sångmetodik
rytmik
rörelse
musikalisk ges
Språk
sv