• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sjung med hela kroppen! En kvalitativ undersökning av elevers upplevelser av rörelse integrerat i sångundervisning

Sammanfattning
Syftet med den här studien är att belysa hur rörelseövningar integrerade i individuell sångundervisning påverkar elevers upplevelser av sjungande. Huvudfrågeställningen lyder: Kan rörelseövningar bidra till en positiv upplevelse av sjungande, samt en mer avspänd kropp och en friare röst? Denna huvudfrågeställning förtydligas med följande frågor: Hur upplever sångelever rörelseövningar integrerade i sångundervisning med avseende på: upplevelse och uttryck, fokus och röst, muskelspänningar och mentala spärrar? Det är en kvalitativ studie som genom metodtriangulering i form av frågeformulär, intervju och observation undersöker sex stycken elevers upplevelser av rörelseövningar integrerade i sångundervisning. Det insamlade materialet är analyserat utifrån ett fenomenografiskt perspektiv, som syftar till att undersöka elevernas subjektiva uppfattning av rörelse integrerat i sångundervisning. Eleverna fick en positiv upplevelse av rörelseövningarna och upplevde att de bidrog till att flytta fokus från röstapparaten till uttrycket, vilket i sin tur resulterade i en mer avspänd röst, mindre prestationsångest, färre mentala spärrar, ett starkare uttryck och att de vågade mer. Då forskning bevisar att rörelse är nödvändig i samband med inlärning är denna studie av högsta relevans för läraryrket. Då det dessutom knappt finns någon tidigare forskning om rörelse integrerat i sångundervisning riktad till ungdomar och vuxna, är studien ytterst relevant för lärare framförallt inom det estetiska undervisningsområdet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31608
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_31608_1.pdf (510.8Kb)
Datum
2012
Författare
Lindahl, Karin
Musik, Musik
Nyckelord
Sång
sångmetodik
rytmik
rörelse
musikalisk ges
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV