Estetikens vara eller icke vara i skolan – En textanalytisk undersökning av entreprenöriellt lärande, kreativitet och estetiska läroprocesser
Sammanfattning
De nya styrdokumenten för den svenska gymnasieskolan har medfört att de
estetiska ämnena nedprioriterats och borttagits som obligatorium. Istället har fokus förflyttats till ett
entreprenöriellt lärande. Uppsatsens syfte är att undersöka vilka belägg som kan finnas i litteratur,
forskning och historik för att påvisa betydelsen av estetik och estetiska läroprocesser i skolan. Detta
görs i förhållande till styrdokumenten och det entreprenöriella lärandet som eftersträvas i den nya
gymnasiereformen, Gy11. Uppsatsen utgår från frågeställningen: Måste det entreprenöriella lärandet
innebära att estetik och estetiska läroprocesser inte längre får plats i undervisningen?
Vi har valt att genomgående utföra en textanalytisk undersökning av tidigare forskning av
entreprenöriellt lärande, kreativitet och estetik. På så sätt hoppas vi belysa valet av att förminska det
estetiska ur styrdokumenten för gymnasieskolan. Estetiska läroprocesser kan i hög grad öka de
kompetenser som tillskrivs det entreprenöriella lärandet såsom bland andra självförtroende, förmåga att
reflektera, behov och lust, handlingskraft och lösningsorienterat tänkande. Estetiska upplevelsers
betydelse för mänsklig utveckling stöds av filosofer, forskare och teoretiker genom tiderna, från Platon
via John Dewey till Anne Bamford. Det entreprenöriella lärandet arbetar med kreativitetsfrämjande
metoder för ett målinriktat syfte. Den kreativa förmågan ska gå via individen för att utveckla samhället
och därmed leda till något konkret och produktivt. Estetiska läroprocesser syftar istället mot att
utveckla individen, dess individuella förmågor och lusten att lära. Genom att stärka och utveckla
individen stärker man i förlängningen också samhället. Estetiska läroprocesser är ett individinriktat
lärande medan det entreprenöriella är produktionsinriktat men båda eftersträvar samma individuella
förmågor. I så väl det entreprenöriella lärandet som i de estetiska läroprocesserna framhålls betydelsen
av ett kreativt skapande och förhållningssätt. De estetiska läroprocesserna är ett medel för att nå ett
entreprenöriellt lärande genom att nyttja kreativiteten i motivationsberikande undervisning och som
redskap eller metod för en varierad undervisningsform.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Hammarstrand, Anna
Sjöqvist, Marika
Nyckelord
Entreprenöriellt lärande
kreativitet
estetik
es
Språk
sv