• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Två skolvärldars möte. En institutionsskolas fysiska integrering med en kommunal grundskola i ett inkluderande perspektiv

Sammanfattning
Syfte: Studien syftar till att undersöka rektorers och lärares uppfattningar om hur en institutionsskola för elever med rörelsehinder och en kommunal skolas värld gestaltar sig i nuläget med tanke på delaktighet, samarbete och gemenskap i en för dem gemensam skola samt vilka framtidsvisioner som finns. Problemformulering: • Hur möts de båda världarna i nuläget i det praktiska vardagsarbetet? • Vilka framtidsvisioner finns? Teorianknytning Examensarbetet knyter an till det kategoriska och till relationella perspektivet som framställts av Persson (2003). I det kategoriska perspektivet utgår man från de konsekvenser, som följer efter det att det skett en diagnosticering grundad på en medicinpsykologisk modell som lägger fokus på avvikel-serna hos elever. I det relationella perspektivet förutsätts att de förändringar och anpassningar som görs i miljön genomförs efter faktumet att individerna är olika, beror snarare på en systemförändring än en individförändring. Metod: En kvalitativ fallstudie valdes och metoden för arbetet var semistrukturerade intervjuer med fyra rektorer och sex lärare. Resultat: I undersökningen framkom att rektorernas syn på nuläget för de båda skolformerna inte är samstämmiga när de gäller verksamhetsfrågor. Obalansen på ledningsnivå hänger bl.a. ihop med att det skett många byten av rektorer, samtidigt som ledningen på förvaltningsnivå inte är färdigställd. Skolans resursteam fungerar inte, då dess handläggningstider är för långa. När begreppet integrering/ inkludering berörs, nämns två elever från den tidigare institutionsskolan som skolans exempel. Skolan önskar att stadsdelsförvaltningen blir mer aktiv i utvecklingsarbetet. I rektorsgruppen finns det enskilda uppfattningar om hur skolformerna skall hanteras. En rektor strävar mot en tydlig särskiljning medan en annan vill skapa en helhet. I rektorernas visioner finns en önskan att på alla nivåer arbeta för att skapa en samhörighet. Lärarnas syn på nuläget är att de är besvikna över att organisationen är ostrukturerad och ledarskapet begränsat och otydligt. Lärarna menar att de inte får den hjälp de behöver i sitt dagliga arbete. De upplever att de själva får ta sig an arbetsuppgifter som borde utföras av ansvariga rektorer. Lärarna på Frölundaskolan har ett ömsesidigt samarbete för att klara vardagen. Lärarna på de båda skolorna har en vision om en helintegrerad verksamhet med en rektor. Det finns ingen d v s att det inte finns någon särskiljning av de olika skolformerna. Rektorerna borde vara ute i den dagliga verksamheten samt samarbeta på alla nivåer. Bräcke Östergårdsskolan har en önskan om att deras arbete blir synliggjort både i och utanför skolans väggar. Undersökningen visade att i nuläget finns ett relationellt perspektiv och en överrepresentation av det kategoriska perspektivet i båda verksamheterna, men en strävan mot en mer inkluderande verksamhet framkom i visionen.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31623
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_31623_1.pdf (321.7Kb)
Datum
2012-11-27
Författare
Abelius, Lena
Nyckelord
samarbete
delaktighet
gemenskap
integrering
inkludering
kategoriskt-relationellt perspektiv
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
HT12-IPS-03 SPP600
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV