• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogen och leken i förskolan

Abstract
Syfte: Att undersöka pedagogers förhållningssätt och på vilka sätt de ser på sin egen delaktighet till barns lek i i Reggio Emilia förskolor. Frågeställningar: 1. På vilket sätt ser pedagogerna sin egen delaktighet i leken? . Vilka förhållningssätt har pedagoger när det gäller lekens betydelse i förskolan? 3. Vilka faktorer påverkar dessa förhållningssätt? 4. På vilket sätt definierar pedagogerna lek i förskolan? Metod och material: Vi har valt att i denna studie använda oss av kvantitativa enkätundersökningar. Varför vi valde denna metod berodde på att vi ville nå ut till ett så brett urval som möjligt för att underlätta analysen av resultaten. Enkäterna lämnades efter klartecken från rektorerna personligen av oss till de tre Reggio Emilia förskolor som vi valt ut, allt som allt lämnades 57 enkäter ut. I analysen jämförde vi svaren från pedagogerna, utifrån den Reggio Emilia filosofi som präglade förskolorna. Resultat: Resultatet visar att pedagoger att önskan till deltagande i lek finns, men möjligheten i verkligheten är få. Pedagogers varierande förhållningssätt skapar obalans i synssättet till deltagande i leken och dess betydelse. Betydelse för läraryrket: Genom denna studie vill vi belysa pedagogers förhållningssätt kring sitt eget deltagande i lek. Detta deltagande speglar många aspekter hos pedagogen såsom barnsyn, egna erfarenheter, kunskapen om lek som lärande, koppling till styrdokumenten, lek som begrepp o.s.v. Därför är det väsentligt att belysa denna fråga, då leken har, och skall ha, stor betydelse för förskolans verksamhet då barn lär genom lek. Pedagogens vägledning, synsätt och reflektion kring lek som lärande är värt att analysera och utveckla vidare.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31734
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31734_1.pdf (261.8Kb)
Date
2012
Author
Mousapour, Maral
Sörlin Fransson, Anna
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV