• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogen och leken i förskolan

Sammanfattning
Syfte: Att undersöka pedagogers förhållningssätt och på vilka sätt de ser på sin egen delaktighet till barns lek i i Reggio Emilia förskolor. Frågeställningar: 1. På vilket sätt ser pedagogerna sin egen delaktighet i leken? . Vilka förhållningssätt har pedagoger när det gäller lekens betydelse i förskolan? 3. Vilka faktorer påverkar dessa förhållningssätt? 4. På vilket sätt definierar pedagogerna lek i förskolan? Metod och material: Vi har valt att i denna studie använda oss av kvantitativa enkätundersökningar. Varför vi valde denna metod berodde på att vi ville nå ut till ett så brett urval som möjligt för att underlätta analysen av resultaten. Enkäterna lämnades efter klartecken från rektorerna personligen av oss till de tre Reggio Emilia förskolor som vi valt ut, allt som allt lämnades 57 enkäter ut. I analysen jämförde vi svaren från pedagogerna, utifrån den Reggio Emilia filosofi som präglade förskolorna. Resultat: Resultatet visar att pedagoger att önskan till deltagande i lek finns, men möjligheten i verkligheten är få. Pedagogers varierande förhållningssätt skapar obalans i synssättet till deltagande i leken och dess betydelse. Betydelse för läraryrket: Genom denna studie vill vi belysa pedagogers förhållningssätt kring sitt eget deltagande i lek. Detta deltagande speglar många aspekter hos pedagogen såsom barnsyn, egna erfarenheter, kunskapen om lek som lärande, koppling till styrdokumenten, lek som begrepp o.s.v. Därför är det väsentligt att belysa denna fråga, då leken har, och skall ha, stor betydelse för förskolans verksamhet då barn lär genom lek. Pedagogens vägledning, synsätt och reflektion kring lek som lärande är värt att analysera och utveckla vidare.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31734
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_31734_1.pdf (261.8Kb)
Datum
2012
Författare
Mousapour, Maral
Sörlin Fransson, Anna
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV