Visa enkel post

dc.contributor.authorDahl, Katarina
dc.date.accessioned2013-01-11T09:00:10Z
dc.date.available2013-01-11T09:00:10Z
dc.date.issued2013-01-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31912
dc.description.abstractUppsatsen syftar till att undersöka en organisations förutsättningar till att använda intranätet för kunskapsspridning. Även vilken roll som intranätet har för användarna kommer att studeras. Vidare vill jag synliggöra ett problem som många gånger uppkommer med intranät, att organisationers förväntningar på intranät inte lyckas realiseras. Tidigare forskning har visat att intranät kan användas som ett verktyg för Knowledge Management. Knowledge Management handlar om att använda lärande som ett sätt att utveckla organisationens materiella och immateriella tillgångar. För att intranätet ska bli effektivt utifrån Knowledge Management ska intranätet anpassas efter organisationen och dess existerande kunskap. Organisationsmedlemmarna har en avgörande roll genom hur de hanterar kunskap och organisationsstrukturen bör underlätta kunskapsöverföring. Kritik som framförts mot Knowledge Management belyser svårigheter att styra ett dynamiskt begrepp såsom kunskap och att begreppet kunskap förenklats. Studien är gjord utifrån en kvalitativ metod. Tretton medarbetare på ett Landsting har intervjuats och datamaterialet har sedan transkriberats, kategoriserats och analyserats utifrån teoretisk referensram. Studien visade att Landstinget genom sin organisationskultur och vad det gäller materiella tillgångar, har goda förutsättningar till att använda intranätet för kunskapsspridning. Däremot utgör Landstingets organisationsform ett hinder för kunskapsspridning. Det har också visat sig att det finns viss diskrepans mellan syftet med intranätet och aktuell situation. Nyckelord: Intranät, Knowledge management, Kunskapsspridning, Organisationslärande, Organisationskultur Uppsatsen syftar till att undersöka en organisations förutsättningar till att an-­‐ vända intranätet för kunskapsspridning. Även vilken roll som intranätet har för användarna kommer att studeras. Vidare vill jag synliggöra ett problem som många gånger uppkommer med intranät, att organisationers förväntningar på intranät inte lyckas realiseras. Tidigare forskning har visat att intranät kan användas som ett verktyg för Know-­‐ ledge Management. Knowledge Management handlar om att använda lärande som ett sätt att utveckla organisationens materiella och immateriella tillgångar. För att intranätet ska bli effektivt utifrån Knowledge Management ska intranätet anpassas efter organisationen och dess existerande kunskap. Organisationsmed-­‐ lemmarna har en avgörande roll genom hur de hanterar kunskap och organisa-­‐ tionsstrukturen bör underlätta kunskapsöverföring. Kritik som framförts mot Knowledge Management belyser svårigheter att styra ett dynamiskt begrepp så-­‐ som kunskap och att begreppet kunskap förenklats. Studien är gjord utifrån en kvalitativ metod. Tretton medarbetare på ett Lands-­‐ ting har intervjuats och datamaterialet har sedan transkriberats, kategoriserats och analyserats utifrån teoretisk referensram. Studien visade att Landstinget genom sin organisationskultur och vad det gäller materiella tillgångar, har goda förutsättningar till att använda intranätet för kun-­‐ skapsspridning. Däremot utgör Landstingets organisationsform ett hinder för kunskapsspridning. Det har också visat sig att det finns viss diskrepans mellan syftet med intranätet och aktuell situation. Nyckelord: intranät, knowledge management, kunskapsspridning, organisa-­‐ tionslärande, organisationskultur Uppsatsen syftar till att undersöka en organisations förutsättningar till att an-­‐ vända intranätet för kunskapsspridning. Även vilken roll som intranätet har för användarna kommer att studeras. Vidare vill jag synliggöra ett problem som många gånger uppkommer med intranät, att organisationers förväntningar på intranät inte lyckas realiseras. Tidigare forskning har visat att intranät kan användas som ett verktyg för Know-­‐ ledge Management. Knowledge Management handlar om att använda lärande som ett sätt att utveckla organisationens materiella och immateriella tillgångar. För att intranätet ska bli effektivt utifrån Knowledge Management ska intranätet anpassas efter organisationen och dess existerande kunskap. Organisationsmed-­‐ lemmarna har en avgörande roll genom hur de hanterar kunskap och organisa-­‐ tionsstrukturen bör underlätta kunskapsöverföring. Kritik som framförts mot Knowledge Management belyser svårigheter att styra ett dynamiskt begrepp så-­‐ som kunskap och att begreppet kunskap förenklats. Studien är gjord utifrån en kvalitativ metod. Tretton medarbetare på ett Lands-­‐ ting har intervjuats och datamaterialet har sedan transkriberats, kategoriserats och analyserats utifrån teoretisk referensram. Studien visade att Landstinget genom sin organisationskultur och vad det gäller materiella tillgångar, har goda förutsättningar till att använda intranätet för kun-­‐ skapsspridning. Däremot utgör Landstingets organisationsform ett hinder för kunskapsspridning. Det har också visat sig att det finns viss diskrepans mellan syftet med intranätet och aktuell situation. Nyckelord: intranät, knowledge management, kunskapsspridning, organisa-­‐ tionslärande, organisationskultur Uppsatsen syftar till att undersöka en organisations förutsättningar till att an-­‐ vända intranätet för kunskapsspridning. Även vilken roll som intranätet har för användarna kommer att studeras. Vidare vill jag synliggöra ett problem som många gånger uppkommer med intranät, att organisationers förväntningar på intranät inte lyckas realiseras. Tidigare forskning har visat att intranät kan användas som ett verktyg för Know-­‐ ledge Management. Knowledge Management handlar om att använda lärande som ett sätt att utveckla organisationens materiella och immateriella tillgångar. För att intranätet ska bli effektivt utifrån Knowledge Management ska intranätet anpassas efter organisationen och dess existerande kunskap. Organisationsmed-­‐ lemmarna har en avgörande roll genom hur de hanterar kunskap och organisa-­‐ tionsstrukturen bör underlätta kunskapsöverföring. Kritik som framförts mot Knowledge Management belyser svårigheter att styra ett dynamiskt begrepp så-­‐ som kunskap och att begreppet kunskap förenklats. Studien är gjord utifrån en kvalitativ metod. Tretton medarbetare på ett Lands-­‐ ting har intervjuats och datamaterialet har sedan transkriberats, kategoriserats och analyserats utifrån teoretisk referensram. Studien visade att Landstinget genom sin organisationskultur och vad det gäller materiella tillgångar, har goda förutsättningar till att använda intranätet för kun-­‐ skapsspridning. Däremot utgör Landstingets organisationsform ett hinder för kunskapsspridning. Det har också visat sig att det finns viss diskrepans mellan syftet med intranätet och aktuell situation.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectIntranätsv
dc.subjectKnowledge managementsv
dc.subjectKunskapsspridningsv
dc.subjectOrganisationslärandesv
dc.subjectOrganisationskultursv
dc.titleHur kan intranät användas för Knowledge Management? - En kvalitativ studie inom svensk sjukvårdsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of sociology and work scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post