• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En genväg till genetiken. "Bedömning för lärande på väg mot naturvetenskap som medborgarkunskap"

Abstract
Syfte: Studien avser att undersöka om och hur elever använder sig av kunskaper från genetikundervisningen i en situation där bedömningen fokuserar användning av naturvetenskap som medborgarkunskap. Även vilka möjligheter till bedömning med varierat syfte, som framträder i undervisningen, studeras. På vilket sätt kan bedömning tänkas stödja elevers kunskapsutveckling mot användning av naturvetenskap som medborgarkunskap? Teori: I bakgrunden beskrivs vad naturvetenskap som medborgarkunskap kan innebära och hur det motiverar NO-undervisning för alla elever i grundskolan. Sambandet mellan kunskaper om naturvetenskap som ämne och tillämpningen av kunskaperna utreds. Även möjlighet till bedömning med varierat syfte beskrivs. Metod: Studien är en fallstudie med drag av aktionsforskning. Den har genomförts inom ramen för genetikundervisning i skolår 9. I slutet av undervisningen förbereddes och genomfördes en debatt av en samhällsfråga, för att undersöka om och hur eleverna använder sig av undervisningens innehåll i en medborgarkontext. Undervisningen präglades av att arbeta formativt, till exempel med hjälp av förtest. Empirin utgörs av både skriftlig data samt ljud- och bildupptagning. Resultat: Eleverna använder få begrepp från undervisningen i debatt av en samhällsfråga där kunskap om naturvetenskap har betydelse. Samtidigt beskrivs behovet av de förkunskaper de utvecklat i genetikundervisningen, för att ha möjlighet att förbereda sina argument. I debatten använder eleverna många olika perspektiv när de argumenterar. Dessutom visade det sig att kommunikationen i debatten kunde ske på olika sätt. Det två mest framträdande sätten var dels att argumentera för sin uppfattning, debattera, men också att ställa innehållsfrågor till varandra, som i en dialog.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/32124
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_32124_1.pdf (454.3Kb)
Date
2013-02-05
Author
Sjöberg, Marlene
Keywords
naturvetenskap
medborgarkunskap
scientific literacy
formativ bedömning
genetikundervisning
Series/Report no.
Magisteruppsats
HT11-IDPP-06 PDA461
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV