Show simple item record

dc.contributor.authorSjöberg, Marlene
dc.date.accessioned2013-02-05T11:34:45Z
dc.date.available2013-02-05T11:34:45Z
dc.date.issued2013-02-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/32124
dc.description.abstractSyfte: Studien avser att undersöka om och hur elever använder sig av kunskaper från genetikundervisningen i en situation där bedömningen fokuserar användning av naturvetenskap som medborgarkunskap. Även vilka möjligheter till bedömning med varierat syfte, som framträder i undervisningen, studeras. På vilket sätt kan bedömning tänkas stödja elevers kunskapsutveckling mot användning av naturvetenskap som medborgarkunskap? Teori: I bakgrunden beskrivs vad naturvetenskap som medborgarkunskap kan innebära och hur det motiverar NO-undervisning för alla elever i grundskolan. Sambandet mellan kunskaper om naturvetenskap som ämne och tillämpningen av kunskaperna utreds. Även möjlighet till bedömning med varierat syfte beskrivs. Metod: Studien är en fallstudie med drag av aktionsforskning. Den har genomförts inom ramen för genetikundervisning i skolår 9. I slutet av undervisningen förbereddes och genomfördes en debatt av en samhällsfråga, för att undersöka om och hur eleverna använder sig av undervisningens innehåll i en medborgarkontext. Undervisningen präglades av att arbeta formativt, till exempel med hjälp av förtest. Empirin utgörs av både skriftlig data samt ljud- och bildupptagning. Resultat: Eleverna använder få begrepp från undervisningen i debatt av en samhällsfråga där kunskap om naturvetenskap har betydelse. Samtidigt beskrivs behovet av de förkunskaper de utvecklat i genetikundervisningen, för att ha möjlighet att förbereda sina argument. I debatten använder eleverna många olika perspektiv när de argumenterar. Dessutom visade det sig att kommunikationen i debatten kunde ske på olika sätt. Det två mest framträdande sätten var dels att argumentera för sin uppfattning, debattera, men också att ställa innehållsfrågor till varandra, som i en dialog.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT11-IDPP-06 PDA461sv
dc.subjectnaturvetenskapsv
dc.subjectmedborgarkunskapsv
dc.subjectscientific literacysv
dc.subjectformativ bedömningsv
dc.subjectgenetikundervisningsv
dc.titleEn genväg till genetiken. "Bedömning för lärande på väg mot naturvetenskap som medborgarkunskap"sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record