dc.contributor.author | Sjöberg, Marlene | |
dc.date.accessioned | 2013-02-05T11:34:45Z | |
dc.date.available | 2013-02-05T11:34:45Z | |
dc.date.issued | 2013-02-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/32124 | |
dc.description.abstract | Syfte: Studien avser att undersöka om och hur elever använder sig av kunskaper från genetikundervisningen i en situation där bedömningen fokuserar användning av naturvetenskap som medborgarkunskap. Även vilka möjligheter till bedömning med varierat syfte, som framträder i undervisningen, studeras. På vilket sätt kan bedömning tänkas stödja elevers kunskapsutveckling mot användning av naturvetenskap som medborgarkunskap?
Teori: I bakgrunden beskrivs vad naturvetenskap som medborgarkunskap kan innebära och hur det motiverar NO-undervisning för alla elever i grundskolan. Sambandet mellan kunskaper om naturvetenskap som ämne och tillämpningen av kunskaperna utreds. Även möjlighet till bedömning med varierat syfte beskrivs.
Metod: Studien är en fallstudie med drag av aktionsforskning. Den har genomförts inom ramen för genetikundervisning i skolår 9. I slutet av undervisningen förbereddes och genomfördes en debatt av en samhällsfråga, för att undersöka om och hur eleverna använder sig av undervisningens innehåll i en medborgarkontext. Undervisningen präglades av att arbeta formativt, till exempel med hjälp av förtest. Empirin utgörs av både skriftlig data samt ljud- och bildupptagning.
Resultat: Eleverna använder få begrepp från undervisningen i debatt av en samhällsfråga där kunskap om naturvetenskap har betydelse. Samtidigt beskrivs behovet av de förkunskaper de utvecklat i genetikundervisningen, för att ha möjlighet att förbereda sina argument. I debatten använder eleverna många olika perspektiv när de argumenterar. Dessutom visade det sig att kommunikationen i debatten kunde ske på olika sätt. Det två mest framträdande sätten var dels att argumentera för sin uppfattning, debattera, men också att ställa innehållsfrågor till varandra, som i en dialog. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT11-IDPP-06 PDA461 | sv |
dc.subject | naturvetenskap | sv |
dc.subject | medborgarkunskap | sv |
dc.subject | scientific literacy | sv |
dc.subject | formativ bedömning | sv |
dc.subject | genetikundervisning | sv |
dc.title | En genväg till genetiken. "Bedömning för lärande på väg mot naturvetenskap som medborgarkunskap" | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |