• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad fort det går! – en studie av offentliga verksamheters inställning och lärande av krishantering i sociala medier

Abstract
Titel: Vad fort det går! – en studie av offentliga verksamheters inställning och lärande av krishantering i sociala medier Författare: Jesper Franke och Johanna Lyngarth Uppdragsgivare: Bengt Johansson, JMG Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs Universitet. Termin: Höstterminen 2012 Handledare: Mathias A. Färdigh Sidantal: 43 Antal ord: 12 163 (exl. abstract, executive summary och bilagor) Syfte: Att undersöka svenska, offentliga verksamheters inställning till sociala medier samt vad de har lärt sig av att ha hanterat kris i dem. Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer av respondentkaraktär. Material: Tio respondentintervjuer med representanter från sex olika offentliga verksamheter. Huvudresultat: Resultatet visar att de intervjuade offentliga verksamheterna har registrerade konton i sociala medier, men att kvalificerad närvaro där kräver resurser. De verksamheter som avsatt mindre resurser använder plattformarna som envägskanaler, där man inte kan utnyttja deras interaktiva fördelar. En Facebooksida fungerar som en reception och ett forum för mottagarna att vädra sina åsikter och ställa frågor på internet. Det är viktigt att verksamheterna har insikt i hur sociala medier fungerar och att de har kontroll över kanalerna man väljer att använda. När krisen väl är ett faktum går det fort och förtroendekriser är särskilt svåra att hantera. Om man saknar implementerade strategier för hur man använder sina sociala medier, riskerar man att hamna i onödigt svårhanterliga situationer.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/32180
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_32180_1.pdf (748.7Kb)
Date
2013-02-12
Author
Franke, Jesper
Lyngarth, Johanna
Keywords
kriskommunikation
krishantering
krisberedskap
sociala medier
offentliga verksamheter
inställning
lärande
Series/Report no.
Examensarbete
C826
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV