Vad fort det går! – en studie av offentliga verksamheters inställning och lärande av krishantering i sociala medier
Sammanfattning
Titel: Vad fort det går! – en studie av offentliga verksamheters inställning och lärande av krishantering i sociala medier
Författare: Jesper Franke och Johanna Lyngarth
Uppdragsgivare: Bengt Johansson, JMG
Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, institutionen
för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs Universitet.
Termin: Höstterminen 2012
Handledare: Mathias A. Färdigh
Sidantal: 43
Antal ord: 12 163 (exl. abstract, executive summary och bilagor)
Syfte: Att undersöka svenska, offentliga verksamheters inställning till sociala
medier samt vad de har lärt sig av att ha hanterat kris i dem.
Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer av respondentkaraktär.
Material: Tio respondentintervjuer med representanter från sex olika offentliga verksamheter.
Huvudresultat: Resultatet visar att de intervjuade offentliga verksamheterna har registrerade konton i sociala medier, men att kvalificerad närvaro där kräver resurser. De verksamheter som avsatt mindre resurser
använder plattformarna som envägskanaler, där man inte kan utnyttja deras interaktiva fördelar. En Facebooksida fungerar som en reception och ett
forum för mottagarna att vädra sina åsikter och ställa frågor på internet. Det är viktigt att verksamheterna har insikt i hur sociala medier fungerar och att de har kontroll över kanalerna man väljer att använda. När krisen väl är ett faktum går det fort och förtroendekriser är särskilt svåra att hantera. Om man
saknar implementerade strategier för hur man använder sina sociala medier, riskerar man att hamna i onödigt svårhanterliga situationer.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2013-02-12Författare
Franke, Jesper
Lyngarth, Johanna
Nyckelord
kriskommunikation
krishantering
krisberedskap
sociala medier
offentliga verksamheter
inställning
lärande
Serie/rapportnr.
Examensarbete
C826
Språk
swe