• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Föräldrastöd i grupp. Utvärdering av kursmaterial samt föräldrarnas upplevelse av stöd i föräldragrupp i Göteborg

Parents' education class. Evaluation of course materials as well as parents' experience of support in parents' education class in Gothenburg

Sammanfattning
Bakgrund: Målet med föräldrastöd i grupp är att det ska vara en stödjande miljö, att föräldrarna finner trygghet och utvecklar kunskap, får möjlighet till socialt nätverk och att alla har möjlighet till ett likvärdigt stöd. I Göteborg utvecklades år 2008 ett kursmaterial till stöd i föräldragrupp som innehåller en powerpointpresentation med olika ämnen, film, bilder och underlag till diskussion. Syfte: Syftet med studien var att utvärdera föräldrarnas uppfattning av stöd i föräldragrupp. Syftet var även att analysera hur nuvarande powerpointpresentation och stödet i föräldragrupp kan utvecklas. Metod: Metoden som använts var kvantitativ och kvalitativ analys av enkätdata. En enkät med slutna och öppna frågor skickades ut till barnmorskor på mödravårdscentraler i Göteborg. Totalt inkom 212 enkäter från deltagare i föräldragrupp. Analyserna genomfördes med hjälp av dataprogrammet SPSS och textanalys. Resultat: Resultatet i studien visade att merparten av föräldrarna har akademisk utbildning. De flesta deltagare upplevde att stöd i föräldragrupp motsvarade deras förväntningar. Resultatet visade även att föräldrarna önskade mer utrymme för diskussioner. Kvinnorna ville ha mer diskussioner för att få en gemenskap med deltagarna föräldragruppen. Högre akademisk utbildning och kön hade signifikant betydelse för hur väl de tog till sig informationen i föräldragruppen. Föräldrarna upplevde att powerpointen kunde förbättras utifrån följande kategorier: Barnmorskans presentation, skriftlig information, filmer/bilder och powerpointens design. De öppna frågornas svar på kategoriserades utifrån hur stödet i föräldragrupp kan utvecklas. Huvudkategorierna som framkom var: utformning, social samvaro och presentation. Skillnader utifrån kön och utbildningsnivå att ta till sig informationen i föräldrastöd i grupp innebär att kursmaterialet behöver omstruktureras för att anpassas till alla sociodemografiska grupper. Mer diskussioner är av värde för att öka den sociala gemenskapen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/32210
Samlingar
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Fil(er)
gupea_2077_32210_1.pdf (313.6Kb)
Datum
2013-02-12
Författare
Stålrud, Anne
Zsonda, Angelica
Nyckelord
föräldrastöd i grupp
powerpointpresentation
föräldrarnas upplevelse
utvärdering
mödrahälsovård
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV