Show simple item record

dc.contributor.authorSvensson, Tina
dc.date.accessioned2013-02-21T08:25:16Z
dc.date.available2013-02-21T08:25:16Z
dc.date.issued2013-02-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/32317
dc.description.abstractSyftet med uppsatsen var att undersöka elevers uppfattningar om varför de inte uppnått godkända betyg i något eller några av ämnena svenska, engelska och matematik när de gick ut åk nio i grundskolan. Studien bygger på en kvalitativ metod med sex halvstrukturerade djupintervjuer. Studien har en fenomenologisk livsvärldsansats då avsikten varit att ta reda på en del om hur världen har visat sig och uppfattats av dessa sex elever. Resultatet visar bl. a. att samtliga respondenter tycker att de fått den hjälp de hade behövt alldeles för sent. Vidare anser de att de flesta lärare visat ett för dåligt engagemang och intresse samt en för liten förståelse för deras behov. De flesta av de tillfrågade eleverna har positiva upplevelser av undervisning i liten grupp. Analysen som är grundad på resultat, tidigare forskning samt personliga reflektioner, visar att det är svårt att kombinera ett mål- och resultatstyrt betygssystem med läroplanens intentioner om att undervisningen skall anpassas efter varje elevs förutsättningar och behov. Dagens specialpedagogiska forskningsideal, om en undervisning där alla elever kan vara inkluderade i gruppen samt ett synsätt där felsökningen utgår ifrån miljön och organisationen, går stick i stäv med den verklighet som dessa sex elever mött. Deras undervisning har på många sätt varit exkluderad och de själva har pekats ut som bärare av problemet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT12-IPS-05 SPP600sv
dc.subjectbemötandesv
dc.subjectengagemangsv
dc.subjectintressesv
dc.subjectberömsv
dc.subjectinkluderingsv
dc.titleIcke godkänd. Elevers uppfattningar om varför de inte nådde upp till godkända betyg i år niosv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record