• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Svenska som andraspråk. Möjligheter och hinder i andraspråksutvecklingen hos elever med lindrig utvecklingsstörning

Sammanfattning
Syfte: Studiens övergripande syfte är att beskriva lärares syn på andraspråksutveckling hos elever, som antingen diagnosticerats om särskoleelever eller som riskerar att bli bedömda som särskoleelever. Syftet är också att peka på skillnader i lärarnas förutsättningar att bedriva and-raspråksundervisning i grundskolans senare del och i gymnasiesärskolan. Teori: Studien är kvalitativ och är tolkad utifrån hermeneutisk utgångspunkt. Hermeneutikens främsta redskap är tolkning, vars syfte är att leda till förståelse. En grund för att förstå är för-förståelsen och den utgörs av tidigare erfarenheter, lärdomar, känslor och upplevelser. Den hermeneutiska processen vilar på förförståelse, förståelse och förklaring, syntesen mellan dessa resulterar i tolkning. Metod: Studiens empiriska material bygger på halvstrukturerade intervjuer med lärare i grundskolans senare år och i gymnasiesärskolan. Intervjumetoden kan beskrivas vara fråge-ställningar utformade i en intervjuguide. Frågorna kan vara fasta till sin karaktär, men inter-vjuarens omdöme kan avgöra hur stora avsteg som kan tas vid behov av uppföljning av frågor. Målsättningen med frågorna var att framkalla utförliga beskrivningar genom öppna frå-geställningar. Resultat: Resultatet visar på tydliga skillnader i lärarnas förutsättningar att bedriva andra-språksundervisning i grundskolan respektive gymnasiesärskolan. Förutom att den aktuella gymnasiesärskolan saknar undervisning i svenska som andraspråk, saknar även lärarna kom-petens i ämnet. Även inom grundskolan finns tydliga skillnader i sättet att organisera andra-språksundervisningen. I en av grundskolorna placeras nyanlända elever direkt i vanliga klasser och undervisas av lärare utan Sva-kompetens. I den andra grundskolan ges eleverna undervisning i förberedelseklass som ett första steg. Resultatet visar också att samtliga lärare menar att det förekommer en stor spännvidd i elevernas språkliga förmåga avseende svenska. Kraven i grundsärskolans läroplan upplevs som lågt ställda, individualisering lyfts fram som betydelsefull. Lärarna i gymnasiesärskolan bildar sig en egen uppfattning om elevernas språk-förmåga vid övergången till gymnasiet.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/32352
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_32352_1.pdf (227.4Kb)
Datum
2013-02-25
Författare
Linder, Maj-Britt
Nyckelord
lindrig utvecklingsstörning
andraspråksutveckling
särskola
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
HT12-IPS-09 SPP600
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV