Kvinnligt och manligt ledarskap -Ur ett genusperspektiv
Sammanfattning
Syftet med denna studie är att belysa föreställningar och
upplevelsen av manligt och kvinnligt ledarskap hos medarbetare och sedan undersöka på
vilket sätt deras föreställningar och upplevelse reproducerar eller bryter mot genusstereotyper
och föreställningar om manligt och kvinnligt ledarskap.
Vilka föreställningar om ledarskap har de? Vilka önskvärda ledaregenskaper beskriver
de?
Hur upplever de sina ledare? Vilka egenskaper tillskriver de sina ledare?
Är föreställningarna och upplevelsen av ledarna genusstereotypa? Speglar
medarbetarnas beskrivningar förställningar och/ förväntningar av kvinnligt respektive
manligt ledarskap (i jämförelse med de i litteraturen beskrivna egenskaper) eller bryter
de mot stereotyperna? Kvalitativ studie med intervjuer.
Vår studie visar att föreställningen om hur en bra ledare skall vara avviker
från det i litteraturen beskrivna traditionellt manliga idealet. Det framkommer i studien att ett
bra ledarskap kännetecknas av en blandning av både stereotypt manliga egenskaper och
stereotypt kvinnliga egenskaper, såsom tydlig, grupporienterad, lyhörd, aktiv och beslutsam
samt inge förtroende och kontroll. Dessa egenskaper upplevs som positiva hos de egna
ledarna och frånvaron av dessa bra ledaregenskaper upplevs som dåligt ledarskap. Studien
visar också att upplevelsen av tre ledare i det stora hela reproducerar genusstereotypa
föreställningar om genus, medan upplevelsen av en ledare bryter mot föreställningen om
kvinnlighet. Dock bryter upplevelsen av ledarskapet mot den starka kopplingen mellan
konstruktionen av ledarskap och konstruktionen av manlighet.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2013-02-27Författare
Hach, Claudia
Fröjd, Emma
Nyckelord
Ledarskap
Genus
Socialkonstruktionism
Genusteori
Språk
swe