• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Grupphandledning i Matematik. Dialogen - en väg att utveckla vuxnas matematikkompetenser.

Sammanfattning
Syfte: Syfte med studien som genomförts inom vuxenutbildningen var att a) Genom en delta-garorienterad aktionsforskningsprocess undersöka betydelsen av grupphandledningens dialo-ger för utvecklandet av matematiska baskunskaper för elever med matematiksvårigheter och b) Att pröva och utvärdera grupphandledningsmodellen som lärmiljö, där den gemensamma utgångspunkten är gymnasiekursen Matematik B. Teori: Det specialpedagogiska förhållningssättet bakom studien ligger nära det interaktiva perspektivet, där utgångspunkten är frågeställningen om vad vi kan lära av de svårigheter en-skilda elever upplever i mötet med nuvarande kontext. För att utveckla den specialpedago-giska praktiken krävs en samverkan över disciplingränserna och kopplingen mellan teori och praktik måste stärkas, ett perspektiv som förenas i aktionsforskning. Grundtankarna bakom projektet Grupphandledning i Matematik har utformats utifrån ett sociokulturellt perspektiv med dialogen som utgångspunkt för lärande. Kunskapsutvecklingen ska förstås som en löpande dialogisk process mellan deltagare och forskare. Den kunskap som uppstår genom människors inbördes interaktioner och relationer är ”levande” och aktionsforskaren ser det som sin uppgift att synliggöra och lyfta fram denna kunskap, vilket möjliggörs genom hennes deltagande i de mänskliga relationer som beforskas. Metod: Aktionsforskning är en ansats som inbegriper både teori och metod, vilket innebär att studiens metod inte kan hanteras på traditionellt sätt. Upplägget/projektdesignen av Grupp-handledning i matematik har sin utgångspunkt i folkbildningens studiecirklar och pedagogisk handledning. Studien använder deltagarorienterade forskningsmetoder och eleverna i handledningsgruppen, som varken är informanter eller respondenter, benämns som deltagare. De verktyg som har använts under aktionsforskningsprocessen är: loggbok, enkät, respons, ljudinspelning, samt observations- och samtalsanteckningar. Resultat: Studien visar att deltagarnas matematikkunnande utvecklades, samt att inställningen till ämnet förändrades genom grupphandledningens struktur och kommunikationsformer. Af-fektiva faktorer som kan ligga till hinder för matematiklärandet bearbetades främst under Rundan och Responsen. Deltagarna uttryckte att de efter studiens avslut tillägnat sig en ökad förståelse för matematikens användbarhet, samt att det var roligt med matematik. Oavsett nivå inom utbildningssystemet kan grupphandledning i matematik som lärmiljö vara ett användbart komplement till ämnesgenomgångar, grupparbeten och räkneövning när det gäller att möta elever med matematiksvårigheter.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/32489
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_32489_1.pdf (760.2Kb)
Datum
2013-03-06
Författare
Arkenback-Sundström, Charlotte
Nyckelord
vuxenutbildning
aktionsforskning
specialpedagogik
matematiksvårigheter
grupphandledning i matematik
sociokulturellt perspektiv
"scaffolding"
zpd
deltagarorienterade forskningsmetoder
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
HT12-IPS-06 SLP600
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV