Teambuilding – En diskursanalytisk studie av ett managementrecept
Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka hur fenomenet teambuilding kommer till
uttryck. Vi intresserar oss för hur den ideala människan i arbetslivet beskrivs och
vilka samband som skapas mellan teambuilding som aktivitet och den ideala
arbetstagaren. Vi går igenom hur aktuell forskningen kring teambuilding ser ut och
hur kollektivt lärande uppstår. Därefter studerade vi teambuilding utifrån ett
socialkonstruktionistiskt perspektiv som en managementtrend, ett organisationsrecept
och en resande idé. Vi analyserar forskning kring teambuilding och hemsidor
till organisationer som säljer eller förmedlar teambuildingtjänster. Vi analyserar även
intervjuer med individer som själva deltagit i eller bedriver teambuilding. Med
diskursanalys som verktyg försökte vi förstå och beskriva hur teambuilding
konstrueras av olika aktörer i arbetslivet. Vi har funnit en dominerande
teambuildingdiskurs i vilken de olika aktörerna framställer teambuilding som en
rolig och framgångsrik metod att sammansvetsa grupper. Vi har även funnit en
antidiskurs i vilken det förekommer stark kritik till den närmast religiösa
övertygelsen om teambuilding som svaret på alla personalrelaterade frågor. Man
ifrågasätter i antidiskursen huruvida teambuilding verkligen har förmågan att skapa
det där sammansvetsade, effektiva teamet, om man överhuvudtaget kan mäta
teambuildings effekt och hur långvarig effekten i så fall är.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-03-26Author
Andrén, Hilda
Andersson, Eva Karin
Keywords
Teambuilding
Managementtrend
Människan i arbetslivet
Diskurs
Socialkonstruktionism
Language
swe