Hur gick det egentligen? En explorativ studie i hur man inom M&A utvärderar vad som är ett lyckat förvärv
Abstract
Det är svårt att hitta en artikel eller bok som behandlar förvärv utan att finna siffror som visar
att uppköp av företag är en mycket riskfull tillväxtstrategi. Någonstans mellan 50 till 90 % av
alla förvärv misslyckas enligt den ”allmänna uppfattningen” men vad som ligger bakom
siffrorna är oftast bristfälligt redovisat. Syftet med uppsatsen är därför att undersöka hur de
parter som är involverade vid ett förvärv utvärderar vad som är ett lyckat förvärv och hur de
mäter förvärvsprestation. Vi har i ett andra steg reflekterat kring de utvärderingsmetoder som
är vanligast förekommande; både kring hur de har använts och vilka slutsatser kring
företagsprestation som parterna har kommit fram till baserat på utvärderingsmetoden. För att
besvara syftet har vi genomfört intervjuer med några nyckelspelare inom förvärv samt
studerat rapporter som handlar om förvärv och där en utvärdering av förvärvsprestationen har
beskrivits. Slutsatserna visar att överlag så har utvärdering av förvärvsprestation dominerats
av finansiella mått, vilka stått mer eller mindre oantastliga trots att de utgör ganska trubbiga
instrument och inte tar hänsyn till vilka motiv som ligger bakom förvärvet. Utifrån samma
teorier så är aktieägaren den främsta mottagaren av värdeskapande vilket vi ifrågasätter med
tanke på att aktieägarna och företaget kan ha olika motiv och tidsperspektiv med
värdeskapandet. Det råder en diskrepans mellan företagens uppskattning av sina förvärv och
resten av parterna inom M&A vilket förmodligen delvis förklaras av att motiven saknas i
majoriteten av undersökningarna. Vidare så existerar det en bred flora av utvärderingsmetoder
och resultaten från olika undersökningar har klumpats ihop, jämförts och använts för att
generalisera slutsatser gällande förvärvsprestation oavsett vilka tidsspann, utvärderingsmått
eller enheter som har använts. Slutligen, förvärv är ett komplext fenomen och för att få en mer
sanningsenlig bild av förvärvsprestationen bör man utvärdera utifrån en mer holistisk ansats
än de utvärderingsmetoder som är vanligast förekommande idag.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-04-02Author
Halovanic, Kristina
Szalkowski, Andreas
Series/Report no.
Management & Organisation
13:07
Language
swe