• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur gick det egentligen? En explorativ studie i hur man inom M&A utvärderar vad som är ett lyckat förvärv

Sammanfattning
Det är svårt att hitta en artikel eller bok som behandlar förvärv utan att finna siffror som visar att uppköp av företag är en mycket riskfull tillväxtstrategi. Någonstans mellan 50 till 90 % av alla förvärv misslyckas enligt den ”allmänna uppfattningen” men vad som ligger bakom siffrorna är oftast bristfälligt redovisat. Syftet med uppsatsen är därför att undersöka hur de parter som är involverade vid ett förvärv utvärderar vad som är ett lyckat förvärv och hur de mäter förvärvsprestation. Vi har i ett andra steg reflekterat kring de utvärderingsmetoder som är vanligast förekommande; både kring hur de har använts och vilka slutsatser kring företagsprestation som parterna har kommit fram till baserat på utvärderingsmetoden. För att besvara syftet har vi genomfört intervjuer med några nyckelspelare inom förvärv samt studerat rapporter som handlar om förvärv och där en utvärdering av förvärvsprestationen har beskrivits. Slutsatserna visar att överlag så har utvärdering av förvärvsprestation dominerats av finansiella mått, vilka stått mer eller mindre oantastliga trots att de utgör ganska trubbiga instrument och inte tar hänsyn till vilka motiv som ligger bakom förvärvet. Utifrån samma teorier så är aktieägaren den främsta mottagaren av värdeskapande vilket vi ifrågasätter med tanke på att aktieägarna och företaget kan ha olika motiv och tidsperspektiv med värdeskapandet. Det råder en diskrepans mellan företagens uppskattning av sina förvärv och resten av parterna inom M&A vilket förmodligen delvis förklaras av att motiven saknas i majoriteten av undersökningarna. Vidare så existerar det en bred flora av utvärderingsmetoder och resultaten från olika undersökningar har klumpats ihop, jämförts och använts för att generalisera slutsatser gällande förvärvsprestation oavsett vilka tidsspann, utvärderingsmått eller enheter som har använts. Slutligen, förvärv är ett komplext fenomen och för att få en mer sanningsenlig bild av förvärvsprestationen bör man utvärdera utifrån en mer holistisk ansats än de utvärderingsmetoder som är vanligast förekommande idag.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/32641
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_32641_1.pdf (431.6Kb)
Datum
2013-04-02
Författare
Halovanic, Kristina
Szalkowski, Andreas
Serie/rapportnr.
Management & Organisation
13:07
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV