• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lean - En studie om dess tillämpbarhet i tjänsteproducerande företag

Sammanfattning
Bakgrund och problem: Lean återfinns traditionellt inom tillverkande företag men är också applicerbart i andra branscher. Tjänstesektorn ökar kraftigt samtidigt som konkurrensen hårdnar och kunder kräver allt bättre service. Detta skapar en möjlighet för tjänsteföretag att tillämpa Lean i sin organisation. Däremot finns det för få empiriska studier på området för att kunna säkerställa tillämpbarheten av Lean i tjänsteproducerande organisationer. Problemfråga: Hur kan tillämpningen av faktorer från Leanfilosofin se ut, ur ett managementperspektiv, i tjänsteföretag? Syfte: Tidigare forskning efterfrågar fler studier kring tillämpning av Lean i tjänsteproducerande företag. Syftet med denna studie är att tillgodose detta genom att beskriva och analysera tillämpbarheten av Leanfilosofins faktorer från tillverkande företag i tjänsteproducerande företag. Metod: Studien har genomförts genom en grundläggande litteraturstudie för att sedan med en deduktiv ansats jämföra med den empiriska datan. Det empiriska materialet har samlats in genom ett flertal kvalitativa intervjuer med nyckelpersoner inom ett brett spann av branscher. Resultat: Studiens empiriska material kopplat till litteraturstudien visar genom analys på vilka faktorer som förekommer och på så vis anses vara tillämpbara i tjänsteproducerande företag och på vilket sätt dessa påverkar organisationer. Studiens bidrag: Tidigare forskning har efterfrågat studier kring Lean i tjänsteproducerande företag vilket denna studie till viss del ämnar tillgodose samt skapa ett teoretiskt bidrag. Det praktiska bidraget ges till personer med ledande befattning inom tjänsteföretag genom en kunskapsspridning kring Lean och dess tillämpbarhet även om syftet inte är att generalisera. Förslag till fortsatt forskning: En öppning till vidare forskning är att testa tillämpbarheten av Leanfilosofins faktorer från denna studie i andra företag än liknande de i denna studie alternativ inom en specifik bransch. Även andra faktorer kan vara intressanta att pröva då denna studie endast behandlar de mest frekvent förekommande. Avslutningsvis kan det också vara intressant att anta ett annat perspektiv än managementperspektivet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/32827
Samlingar
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_32827_1.pdf (1.527Mb)
Datum
2013-05-06
Författare
Persson, Anton
Larsson, Michaela
Nyckelord
Lean, Leanfilosofi, Lean Service, Tjänst, Tjänstesektor.
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
12-13-43M
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV