Show simple item record

dc.contributor.authorSchwartz, Anneli
dc.date.accessioned2013-08-15T09:31:21Z
dc.date.available2013-08-15T09:31:21Z
dc.date.issued2013-08-15
dc.identifier.isbn978-91-7346-759-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/32876
dc.description.abstractDenna avhandling bygger på en etnografisk studie i en förortsskola som har valt en särskild pedagogisk modell för att hantera och genomföra sitt uppdrag. Detta i en tid som präglas av stark fokusering på elevprestationer och kriser i skolan. Den pedagogiska modell som skolan valt, tar sin utgångspunkt i Lorraine Monroes doktriner där ordning, tydligt ledarskap och höga förväntningar på eleverna är i fokus. Avhandlingens syfte är att analysera hur elever i två klasser vid en högstadieskola i en mångkulturell förort ger respons på denna pedagogik. Centralt i relation till detta är också att analysera hur lärare, besökare och media beskriver den valda pedagogiken, skolan och dess omgivning. Det empiriska materialet består av skoldokument, observationer, fältanteckningar och intervjuer med elever samt till viss del skolans personal. Bernsteins teorier och begrepp har utgjort studiens teoretiska analysverktyg. Avhandlingen bidrar med kunskap om hur en pedagogisk modell används för olika syften i relation till elever, skolprestationer, plats och konkurrens. Den synliggör också hur eleverna genomskådar, bjuder på motstånd och anpassar sig till den pedagogik de möter.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesGothenburg Studies in Education Sciencessv
dc.relation.ispartofseriesnr 340sv
dc.relation.ispartofseriesCUL- Forskarskolan i Utbildningsvetenskapsv
dc.relation.ispartofseriesnr 26sv
dc.relation.haspartText I Schwartz, A. (2010). Att "nollställa bakgrunder" för en effektiv skola. Utbildning och demokrati:Tidskrift för Didaktik och utbildningspolitik, 19 (1), 45-62.sv
dc.relation.haspartText II Schwartz, A. (2012). Pupil responses to a saviour pedagogy: An ethnograpic study. European Educational Research Journal 11(4). 601-608.sv
dc.relation.haspartText III Schwartz, A. (2014). The significance of place and pedagogy in an urban muliticultural school in Sweden. Education Inquiry. (accepterad för publicering)sv
dc.relation.haspartText IV Beach, D., Dovemark,M.,Schwartz, A., & Öhrn, E. (2013). Complexities and contradiction of educational inclusion: A meta-ethnographic analysis. Nordic Studies in Education, (4) (under tryckning)sv
dc.subjectPedagogik, respons, segregation, elever, etnografi, Bernsteinsv
dc.titlePedagogik, plats och prestationer. En etnografisk studie om en skola i förortensv
dc.typeText
dc.type.svepDoctoral thesiseng
dc.gup.mailAnneli.Schwartz@hb.sesv
dc.type.degreeDoctor of Philosophysv
dc.gup.originGöteborgs universitet. Utbildningsvetenskapliga fakultetenswe
dc.gup.originUniversity of Gothenburg. Faculty of Educationeng
dc.gup.departmentDepartment of Education and Special Education ; Institutionen för pedagogik och specialpedagogiksv
dc.gup.price212 kr
dc.gup.defenceplaceFredagen den 6 september 2013, klockan 13.00, M 404, Sandgärdet, Högskolan i Boråssv
dc.gup.defencedate2013-09-06
dc.gup.dissdb-fakultetUF


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record