• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Is big that big? -En studie om hur banker använder bid data i sin kundhantering

Sammanfattning
Bakgrund och problemdiskussion: I takt med att vår omgivning blir mer digitaliserad skapas varje dag, timme och sekund allt mer data. De stora datamängder som skapas går under benämningen ”big data” och kan förklaras som stora datamängder som överskrider kapaciteten för vad ett vanligt databassystem kan hantera. Genom big data kan företag få ökad information och kunskap om sina kunder och därmed få ett bättre underlag till sina Customer Intelligencelösningar. Big data är på många sätt lovande men det kvarstår en del utmaningar, både affärsmässiga och tekniska innan det kan anammas fullt ut. Arbete och hantering av data tar idag upp cirka 7-10 % av bankers rörelseresultat och frågan är hur de skulle kunna utvinna och lagra denna data på ett effektivt sätt. Uppsatsen ämnar besvara följande frågeställning: Hur ser banker på fenomenet big data och hur ser deras eventuella arbete med big data ut? Syfte: Syftet är att beskriva i vilken utsträckning banksektorn har kommit igång med användningen av big data i sin kundhantering, om de är medvetna om den stora hype som beskrivs i teorin och om det eventuellt finns ett gap mellan var teorin befinner sig och hur långt företagen har kommit i sin användning av big data. Metod: Denna studie har genomförts med en kvalitativ ansats där fem stycken telefonintervjuer har genomförts för att kunna besvara uppsatsens syfte. Telefonintervjuerna ligger till grund för det empiriska avsnittet och referensramen har byggts upp utifrån relevant forskning och nyhetsartiklar kring ämnet. Resultat och slutsats: Bankerna upplevs utifrån denna studie inte se big data på riktigt samma sätt som det anges i teorin och den hype som beskrivs i den teoretiska referensramen är inte lika utbredd i praktiken. Resultatet tyder på att bankerna håller med om potentialen som finns med big data men att utmaningarna och begränsningarna i nuläget är för stora för att man ska kunna dra nytta av alla potentiella fördelar. Fyra av de fem bankerna arbetar idag med big data till olika grad men alla till relaterade syften. Samtliga är dock överens om att mycket så småningom finns att hämta från big data om viljan och de rätta verktygen väl införskaffas.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/32879
Samlingar
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_32879_1.pdf (474.9Kb)
Datum
2013-05-23
Författare
Nilsson, Helena
Johnsen, Susanna
Nyckelord
Big Data, Banker, Kundhantering, Customer Intelligence, Sociala Medier
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
12-13-48M
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV